Železnice

Zpožděnka

Cestovat někam hromadnou dopravou je sice levnější než jet autem, ale často to v sobě má příchuť dobrodružství – nikdy nevíte, jestli na místo určení přijedete včas. Při jízdě autobusem, metrem či tramvají v rámci jednoho města to bývá celkem spolehlivé. Ale co se týká vlaků, tak tam už taková jistota mezi cestujícími nepanuje.

Zpoždění vlaků jsou skoro běžnou záležitostí.

Je známo, že železnice v Japonsku nenabírá ani minutové zpoždění. A to tam vlaky doslova létají závratnými rychlostmi. V České republice máme vlaky o dost pomalejší, ale ani u nejnovějšího typu rychlíku nemáte jistotu, že přijede včas, odjede včas a dojede včas. Zpoždění jsou už v Česku normální a každý zodpovědný cestovatel s nimi raději už předem počítá. Někdy totiž i pouhé zpoždění vlaku o pět minut znamená, že vám ujede navazující autobus a že dojedete na schůzku či do práce nebo školy pozdě. A na průšvih je zaděláno – zvlášť když se vám to děje den co den.

RegioJet

Začněme tou lepší variantou. Po kolejích se v Česku samozřejmě neprohánějí jen vlaky Českých drah, ale je tu i jejich konkurence. Řada lidí jezdí žlutými vlaky společnosti RegioJet, které v reklamách i na svém webu slibují komfortnější služby než u státní společnosti. O tom, zda to tak v reálu je či není, tento text ovšem nepojednává. Nicméně dopravce ručí lidem za to, že dojedou do svého cíle včas. Což se ale někdy ani při nejlepší snaze strojvůdce nepovede, takže ke zpožděním dochází. Co s tím? Dopravce chybu přiznává už předem, a tak cestujícím nabízí finanční kompenzace, jejichž výše závisí na tom, o kolik později vlak dorazil a jak dlouho jím lidé cestovali.

Až 100procentní kompenzace

RegioJet jde tak daleko, že cestujícím za zpožděný spoj nabízí kompenzaci až do 100 procent jejich nákladů. Tedy že jim vrátí celou výši částky za zakoupenou jízdenku. Je to určitá forma oné zpožděnky, kdy je cestujícím finančně kompenzováno zpoždění, které je buď zaviněné dopravcem, nebo nezaviněné. Pokud je nezaviněné, cestující má šanci získat vyšší kompenzaci. Například u spojů v délce jízdy do 90 minut je kompenzováno zpoždění již od 30 minut (a pokud je delší než hodinu a půl, cestující získá 100procentní kompenzaci zpožděnky). Totéž platí jak u vnitrostátních, tak i mezinárodních spojů (a u RegioJetu jde samozřejmě i o kompenzace pro cestující v autobusech).

České dráhy

Zpožděnku nabízejí samozřejmě i státní České dráhy. Ale nejde o nic automatického, takže kdo si o finanční kompenzaci za zpoždění nepožádá, nedostane nic. U tohoto dopravce to funguje tak, že o odškodnění na takzvanou zpožděnku může cestující požádat, pokud došlo ke zpoždění vlaku delšímu než 60 minut (jak vidno, soukromý dopravce RegioJet je ochotný kompenzovat již od půl hodiny).
Pokud je zpoždění od 60 do 119 minut a cestující za jízdenku zaplatil nejméně 360 korun, má nárok na vrácení 25 procent z ceny jízdného.
Pakliže cestující zaplatil za jízdenku nejméně 180 korun a zpoždění vlaku činí 120 minut nebo dokonce víc, má cestující nárok na zpožděnku ve výši 50 procent z ceny jeho jízdného.

Pomoc cestujícím

České dráhy nabízejí cestujícím kromě zpožděnky (tedy finančního odškodnění) i pomocnou ruku, pokud kvůli nečekanému a dlouhému zpoždění nemohli odjet do své cílové stanice. Pokud tedy například dojde k promeškání přípojného vlaku, tak cestujícím nabízejí svou náhradní dopravu nebo zajistí návrat do výchozí stanice. Pokud není možné zajistit náhradní dopravu, může cestující žádat o zajištění ubytování na nezbytně nutnou dobu, což zaměstnanci Českých drah musejí učinit a formou voucheru toto ubytování zaplatí.
A když nepotřebujete ani jednu z těchto nadstandardních služeb, ale přesto jste naštvaní, že někde hodinu či dvě čekáte? V tom případě může vzít za vděk aspoň občerstvením, které vám jako omluvu České dráhy nabídnou.


Foto: Pixabay

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přečti si také
Close
Back to top button