Nakupování

Záruční doba pro firmy

Mít firmu neznamená jen velké zisky, ale jsou to zejména velké starosti. Musíte řešit všechno možné od péče o zaměstnance, výrobu, platy, přes komunikaci s úřady po nákupy. A zejména nákupy mohou skýtat mnohé problémy, protože řada výrobků se porouchá už po několika měsících používání. Podívejme se proto, jak je to z hlediska firem se záručními dobami a možnostmi reklamací. Je to stejné jako pro běžné lidi?

Mít firmu, to jsou hlavně starosti.

Většina z nás žije v dojmu, že cokoliv si koupíme, na to máme záruční lhůtu. A věříme, že tato lhůta trvá dva roky. Obvykle máme pravdu, ale existují výrobky, u nichž je tato lhůta mnohem kratší a nebo jsou takové, u nichž je možné záruku si prodloužit, a to třeba až na pět let. Někdy takovouto prodlouženou záruku nabízejí i sami prodejci. Ale pokud vlastníme firmu (nebo jsme jen živnostníci) a nakupujeme zboží ne na sebe, ale takzvaně na firmu, je mnohé trochu jinak.

Nákupy na IČ

Každý podnikatel (či OSVČ) má své vlastní jedinečné IČ, tedy identifikační číslo. Podle něho ho mohou úřady snadno poznat a nepotřebují žádné další jeho osobní údaje – všechny už si dle tohoto čísla dohledají ve svých databázích. Pakliže osoba s IČ cokoliv nakupuje, může si vybrat – buď při objednávkách a fakturaci uvede jen své jméno a nakupuje to tedy čistě pro sebe jako fyzickou osobu, nebo uvede své IČ a nakupuje tedy jako firma. Nákupy na IČ mohou mít řadu výhod, například si ledacos můžete posléze odečíst z daní, můžete dostat různé slevy, které obchodníci fyzickým osobám neposktují a tak dále. Ale má to i řadu nevýhod. A tou hlavní je, že pokud nakupujete na IČ, nejste už braní jako spotřebitel. Přitom spotřebitelé jsou výrazně chráněni zákonem a mají při reklamacích mnohem větší práva než podnikatelé.

Nevýhody firem

Pokud si koupíte například novou televizi, máte na ni za zákona dvouletou záruku. Pakliže ale nakupujete televizi jako firma, tedy uvedete své IČ, záruka se na vás nevztahuje. Samozřejmě, pokud televizi spustíte a zjistíte, že nefunguje, je nějak poškozená a podobně, máte plné právo ji vrátit a chtít vrátit své peníze. Ale pokud se něco poškodí po roce (a nejde o vadu, která na výrobku byla od počátku a jen se projevila po delší době), s reklamací to budete mít komplikované.

Obchodní podmínky

Mají tedy firmy vůbec nějakou šanci reklamovat poškozené a vadné výroky? Samozřejmě. S klasickou záruční dobou a ochranou spotřebitelů sice počítat nemohou, ale proto je tu jiné opatření. Takzvané obchodní podmínky. Ty musí mít každý obchodník, každý obchod, každý e-shop. Než kdekoliv nakoupíte, chtějte je znát, ať víte, za co vám obchodník ručí a za co ne. Na ústní sliby nedejte, chtějte to vidět černé na bílém.
Přitom ale pozor – každý obchodník má své vlastní obchodní podmínky. Případně vám to podstatné vyznačí v záručním listě či přímo ve smlouvě. Ale vždy chtějte předem vědět, jak to bude dál.

Štítky

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Close