Auto

Význam kontrolek ve fabii

Kontrolky na palubní desce auta mohou lecjakého řidiče zmást. Zvlášť pokud si pořídíte nový vůz, který je jiné značky než vaše předchozí auto. Uspořádání kontrolek se totiž může mírně lišit. Vždy byste jejich význam ale měli znát, jinak těžko odhadnete, jaký problém se vám snaží signalizovat. Tentokrát se podíváme na význam kontrolek ve Škodě Fabia.

Řidič by měl znát své kontrolky.

Mít k dispozici různá čidla a s nimi propojené kontrolky je velmi dobrá věc. Jakmile se vyskytne jakákoliv potíž s automobilem, řidič to okamžitě ví a může se podle toho včas zařídit. Když například autu dojde olej a svítí na vás jeho kontrolka, měli byste okamžitě zastavit a zkontrolovat, kde je chyba – další jízda by mohla znamenat nejen ohrožení auta, ale i vás samotných. Kontrolek je přitom v autě celá řada, proto se na ně podívejme podrobněji, ať nemusíte vyšilovat, co to na vás zase svítí a ať víte, jak nutně je třeba závadu řešit.

Zelená je OK

Kontrolky se zpravidla rozdělují podle barev. Pokud na vás během jízdy (či jen během volnoběhu) svítí ty zelené, nemusíte se děsit – zelená totiž značí, že je vše v pořádku. Zeleně tak svítí například kontrolka signalizující rozsvícená světla – a řidič tak může mít klidné svědomí.

Červená je závada

Kdykoliv spatříte rozsvícenou červenou kontrolku, tak zastavte a zjistěte, kde se objevila závada. A to co nejdříve, protože do svého cíle velmi pravděpodobně nedojedete. Bavíme-li se o Škodě Fabia, tak zde je výhoda i v tom, že spolu s kontrolkou se ozve varovné pípání a kontrolka se na vás také rozbliká. Pozornému řidiči by tak její objevení nemělo uniknout. V tomto typu vozů mohou červeně začít svítit tyto kontrolky:

  • kontrolka motorového oleje – většinou značí, že je nízký tlak motorového oleje. Symbol vypadá jako konvička s kapičkou
  • kontrolka chladící kapaliny – velmi závažnou závadu může značit rozsvícení kontrolky připomínající teploměr s dvěma vlnovkami. Většinou značí, že je příliš vysoká teplota chladicí kapaliny (tedy auto se může začít „vařit“), nebo že máte chladicí kapaliny příliš málo. Obvykle stačí zastavit a kapalinu po vychladnutí dolít, ale může jít i o poruchu systému
  • kontrolka brzdového systému – jakmile se vyskytne jakýkoliv problém s brzdami, řidič to zjistí díky rozsvícení symbolu vykřičníku v kroužku. Řešením je většinou kontaktování odborného servisu, protože s touto potíží není radno jet dál.

Žluté kontrolky varují

Pakliže se na vás rozsvítí žlutá kontrolka, není to většinou životu nebezpečný problém a často můžete svou jízdu s klidem dokončit. Přesto byste kontrolku neměli opomíjet a je vhodné problém co nejdříve vyřešit. Může se nejčastěji jednat o tyto potíže:

  • dochází pohonné hmoty – jakmile máte méně benzinu (či nafty), než kolik je minimální limit, objeví se na palubní desce symbol čerpací stanice – a nezmizí, dokud nenatankujete
  • rozbitá žárovka – Škoda Fabia vám dokáže prozradit i nesvítící žárovku, což byste jinak z pozice řidiče zjišťovali jen těžko. Tuto potíž naznačuje žárovička s paprsky a vykřičníkem
  • nízká hladina oleje – auto dokáže signalizovat nejen nízký tlak motorového oleje (viz. červené kontrolky), ale také nízkou hladinu oleje. To není tak závažný problém, proto je tato kontrolka žlutá, ale olej je vhodné co nejdříve dolít
  • brzdové obložení – problém s brzdami značí červená kontrolka (viz. výše), ale pokud máte „jen“ opotřebované brzdové obložení, upozorní vás na to kružnice, která má po obou stranách tři přerušované čárky
  • nefunkční airbag – rozbitý či chybějící airbag signalizuje kontrolka člověka s balonem před obličejem
  • problém se žhavením – pokud nastane potíž se žhavením, dozvíte se to díky kontrolce vypadající trochu jako brýle
  • problém s ostřikovači – pokud máte málo kapaliny v ostřikovačích, upozorní vás na to symbol vodotrysku
  • vadný katalyzátor – pakliže s něco děje s vaším katalyzátorem či lambda sondou, problém značí symbol katalyzátoru
  • všeobecné varování – pakliže se na vás rozsvítí vykřičník ve žlutém trojúhelníku, s autem je v nepořádku něco, co nemá svou vlastní kontrolku. Je už jen na vás či mechanikovi, aby odhalil, kde se skrývá problém.
Štítky

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Close