Auto

Vrzání při zatáčení

V autě se mohou ozývat různé zvuky. Vrzání, skřípání, klepání, pískání. Někdy jde o normální zvuky, jindy to naznačuje závadu. Každý motorista by proto měl umět svému vozu naslouchat a měl by u auta poznat i drobnou změnu ve zvucích. Ozývá se něco, co dřív slyšet nebylo? Asi je někde chyba. A co když slyšíte vrzání při zatáčení?

Vrzání při zatáčení není normální.

Vrzání při zatáčení nemusí naznačovat žádnou závažnou závadu. Ale stejně tak může. Hodně záleží na tom, při jakém pohybu volantem se vrzání ozývá, jak silně, jak často – a zda se ozývá i u stojícího auta. Každopádně byste to neměli zanedbávat nebo se snažit vrzání přehlušit nahlas hrajícím rádiem. Čím déle totiž řešení budete odkládat, tím by pak mohla být oprava nákladnější.

Stojící auto

Občas se stává, že začnete slyšet vrzání při zatáčení, když auto pořád ještě stojí. Nastartovali jste, točíte volantem, abyste vyjeli doprava nebo doleva, a slyšíte nepříjemné vrzání. Čím to je? Silnicí? Mokrým podvozkem po předcházejícím dešti? Špatně nahuštěnými pneumatikami? Zpravidla ani jedním z toho.
Pokud se vrzání při zatáčení ozývá jakoby zpod řadící páky nebo zpod sedačky spolujezdce, měli byste svou pozornost zaměřit na podvozek svého auta. Velmi pravděpodobně to budou vadné tlumiče, respektive horní uložení tlumičů. A stejně tak by mohlo jít o poškozené silenbloky. Ale stejně tak může jít o vadné uložení řízení. Variant je tedy více – a na vás už je přijít na to, kde přesně je chyba a který díl už má to nejlepší za sebou.

Vrzání při zatáčení

V poklidu si jedete, auto šlape jako hodinky – a při zatáčení na křižovatce uslyšíte zvláštní vrzavý zvuk. Říkáte si, že to asi byla náhoda, ale při dalším prudším zatáčení znovu. A znovu. A to už není normální ani náhodné. Takže – kde je chyba, když při jízdě slyšíte vrzání při zatáčení?
Slyšíte vrzání při zatáčení z přední strany auta? V tom případě se opět zaměřte na podvozek. S velkou pravděpodobností bude na vině vadný spodní čep v rameni. Čep proto zkontrolujte pohledem a ujistěte se, že manžeta kolem něj je v pořádku a nic není viditelně poškozené, zrezlé nebo hodně uvolněné (to, jak velká je tam vůle, dobře vyzkoušíte u předního kola).

Výměna

Můžete zkusit první pomoc – prostříkání čepů olejem. Možná to na čas pomůže, ale po nějaké době zase uslyšíte vrzání při zatáčení. Pokud už máte čepy na autě dost let, je pravděpodobné, že nastal čas k jejich výměně. A i když se vrzání při zatáčení možná ozývá jen z jedné strany auta, doporučuje se vyměnit oba najednou. Pokud vyměníte jeden, stejně po nějakém čase začne dělat problémy i ten druhý.
Rozhodně se nevyplatí tuto situaci podceňovat a jezdit, dokud to půjde – až to totiž nepůjde, může vám s čepem upadnout i tlumič s pérováním a kvůli tomu vám doslova odpadne přední kolo. Oprava pak nebude stát pár tisíc jako výměna čepu.

Čep řízení

Občas se stává, že slyšíte vrzání při zatáčení kvůli vadnému kulovému čepu řízení. Pokud jste vyloučili závadu v oblasti kol, tak byste se měli zaměřit především na uložení a čep řízení. Tento čep vypadá zvenčí naprosto obyčejně, ale jeho útroby jsou hodně propracované a složité – jak by také ne, když ovládá celé řízení auta. Po čase ale může dojít k tomu, že se naruší manžeta čepu řízení a dovnitř se kvůli tomu začne dostávat vlhkost a prach. To způsob horší funkčnost. Dochází tam k obrušování čepu a navíc „uchází“ mazivo, které je součástí čepu (a není možné ho jakkoliv doplnit).
Takže právě vrzání při zatáčení může být jasným znakem, že čep došel ke konci své životnosti – a jediným řešením je jeho kompletní výměna. S tou byste neměli váhat. To, že jde skutečně o závadu v čepu řízení, poznáte i tak, že auto zvednete a zahýbete kolem prudce na stran i nahoru a dolů. Je tam vůle? Pak je to nejspíš právě čepem.


Foto: Pixabay

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button