Železnice

Vlakem do Litvy

Litevská republika patří k jednomu ze tří menších pobaltských států. Není to sice typická dovolenková destinace, ale i tak tato země mnoho lidí láká a rozhodně má turistům co nabídnout. A pokud se rozhodnete cestovat do Litvy, můžete si vybrat v podstatě jakýkoliv dopravní prostředek od auta přes letadlo až po vlak.

Litva je krásný pobaltský stát.

V tomto textu se zaměříme pouze na to, jak se můžete do Litvy dostat vlakem. A jelikož od naší země není tolik vzdálená a nedělí nás od ní žádná velká vodní plocha, je to poměrně reálné, i když trochu komplikované. Trasa je de facto ale přímá, z České republiky se můžete vydat přes Polsko a už jste v Litvě. Takže i časově je to poměrně krátká cesta (i když vlakem to zaručeně trvá nejdéle ze všech ostatních možností).

Vlakem do Litvy

Cestování vlakem může být romantické, ale v případě cesty z Česka do Litvy je to spíš dobrodružné a často až stresující. Neexistuje totiž žádný přímý spoj mezi těmito dvěma zeměmi. Takže pokud milujete vlaky a chcete tuto trasu absolvovat po železnici, připravte se na to, že vás čeká několik přestupů, budete muset dohledat a stíhat navazující spoje a navíc se u nich naprosto běžně počítá s výraznými zpožděními. Takže nejrychlejší cesta to nebude – ale zajímavá a neobvyklá zcela jistě ano.

Z Prahy do Vilniusu

Úplně nejlepší možností je vydat se z hlavního města České republiky přes hlavní město Polska do hlavního města Litvy. Tedy z Prahy (případně ještě můžete vyrážet z Brna či Ostravy) přes Varšavu do Vilniusu. To vše různými vlaky.
Pro začátek cesty je výhodné využít některého z poměrně častých spojů od Českých drah, případně konkurenčního soukromého železničního dopravce. Spojení mezi Prahou či Brnem a Varšavou jsou dobrá, vlaky jezdí několikrát denně a obejde se to bez přestupů, což je velmi příjemné. Není to ale nejrychlejší ani nejkratší cesta, protože vlak na trase stráví více než osm hodin (jedině trasa z Ostravy je o dost kratší), ale můžete se procházet po vagonech, občerstvit se v jídelním voze a ať využijete kterýkoliv spoj, nejpozději večer jste na místě. Případně tam jezdí také přímo noční vlak, což je také skvělé řešení a cestu můžete celou prospat. Cena jízdenky je přitom od 500 korun.

Z Varšavy do Vilniusu

Druhá část cesty je o něco náročnější. Musíte ve Varšavě najít správný vlak, který leckdy neodjíždí ani z téhož nádraží, takže vás čeká cesta přes město. Pak konečně nasednete, ale není to ještě konec. Před přejezdem litevsko-polských hranic vás čeká přestup a pak nejspíš ještě jeden. Jediným místem, kde lze hranice těchto států překročit po železnici, je totiž město Šeštokai. Teprve odtud lze pokračovat směrem na hlavní město.

Různé typy rozchodů kolejí

Důvodem, proč je cesta do Litvy vlakem tak komplikovaná a zdlouhavá, je, že v Litvě je používán jiný rozchod kolejí, odvozený od ruského vzoru, a to 1 520 milimetrů. V Polsku, Česku a většině dalších evropských zemí se naopak rozchody řídí evropským standardem a činí 1 435 milimetrů. Takže vlak z Polska nemůže za žádných okolností pokračovat přes hranice do Litvy. A neexistuje snad ani minimální možnost, že by se to v blízké budoucnosti změnilo, protože by to znamenalo změnu veškerých platných standardů železničního provozu v Litvě.

Vlakem po Litvě

Fakt, že cesta do Litvy je komplikovaná a zdlouhavá, ještě neznamená, že se pak vlaky nemůžete projíždět po celém tomto státě. Funguje to tam podobně jako v Česku a po železnici se můžete dostat leckam. Pro poznávání této pobaltské země je to skvělý druh dopravy. Nemluvě o tom, že se vlakem dá pokračovat i dál na sever – do Lotyšska nebo třeba až do Estonska. Případně můžete i do Ruska či Běloruska (což je ovšem pro turisty aktuálně dost nereálné a rizikové).


Foto: Pixabay

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přečti si také
Close
Back to top button