Vlakem do Anglie
Dá se dojet vlakem do Anglie? Mohlo by to znít jako dost dobrý vtip a úsměvná hádanka, kdyby odpověď nezněla „ano“. Přestože Velká Británie neleží na pevnině a od Evropy (konkrétně od Francie) ji dělí průliv La Manche, tak se do ní dostanete nejen trajektem, ale i vlakem – a to podmořským tunelem.
Ještě před pár desítkami let by to znělo jako nápad z románu žánru sci-fi – podmořský tunel propojující kontinent s blízkým ostrovem. Ale sen se stal skutečností a velmi významný a vlivný evropský stát, jakým Velká Británie bezesporu je, se stal doslovnou součástí kontinentu díky jeho propojení přímou trasou podmořským železničním tunelem.
Přímá linka
Pokud se nějaký dobrodruh rozhodně vydat se do Anglie (potažmo kamkoliv jinam ve Velké Británii) jinak než letecky, čeká ho velmi dlouhá cesta. Letadlem jste přitom z Prahy za dvě hodiny v Londýně. Neřešíte žádné přestupy, prostě jen nastoupíte a vystoupíte z letadla – nicméně cena je většinou více než 3 000 korun pro jednoho.
Takovou přímou linkou se ale může stát i vlak. Ten je nejen o dost dobrodružnější, ale cesta je i o dost delší, protože trvá nejméně 15 a leckdy i více než 21 hodin. A cena? I když by se mohlo zdát, že proti letence bude minimální, není tomu tak – za jednosměrnou jízdenku vlakem do Londýna zaplatí dospělý člověk přes 1 800 korun.
S mnoha přestupy
Existují vlakoví dopravci, kteří vám mohou nabídnout vlak jedoucí z České republiky do Londýna, a to zcela bez přestupů. To je skvělé, protože nemusíte mít celou cestu nervy, že zmeškáte další spoj nebo že se někde ztratíte. Nastoupíte v Česku, vystoupíte v Londýně.
Jiní dopravci (konkrétně i státní České dráhy), také nabízejí jízdenky na vlakové spoje jedoucí z Prahy (či Brna) směrem na Londýn. Během všedního dne takových vlaků vyjíždí leckdy až osm, takže si pohodlně můžete vybrat, který z nich vám bude vyhovovat nejvíce. Nevýhodou je, že vás čekají minimálně tři přestupy, ale u některých spojů jich může být klidně až šest, což je při (téměř) den trvající cestě a vzdálenosti přes 1 200 kilometrů trochu stresující. Ale dá se to zvládnout, jen se musíte trochu obrnit a věřit, že vše vyjde a dorazíte včas tam, kam máte.
Eurotunel
Nyní se podívejme blíže na ten úžasný Eurotunel či Channel Tunnel, který spojuje Francii s Velkou Británií a vede přímo pod Lamanšským průlivem. Tato úchvatná stavba, která stála 5,5 miliardy dolarů, funguje už od roku 1994. Bohužel pro motoristy, tunel je určen výhradně jen pro železniční dopravu (a to z bezpečnostních důvodů). Ta je tu ale hojně využívaná, a to nejen osobami cestujícími mezi těmito dvěma státy, ale je to též významná trať pro nákladní vlaky, které by jinak neměly šanci se z Británie (či do ní) dostat a vše by se muselo převážet po moři. A co mají dělat ti, kteří chtějí mít na cesty své vlastní auto? Mohou být v klidu, na obou koncích tunelu jsou umístěny speciální terminály, které lidem umožní naložit do vlaku i jejich vůz.
Skoro čtyři pětiny tunelu vedou přímo pod mořským dnem a celkově má tento Eurotunel délku 50 kilometrů. Pro cestovatele je to nesmírný zážitek (zejména proto, že jde o třetí nejdelší podmořský tunel na světě).
Vlakem po Anglii
A co dělat dál, když se tedy rozhodnete cestovat vlakem do Anglie, ať už přímo z České republiky nebo jedete autem a vlakem se rozhodnete absolvovat jen tu část pod kanálem La Manche? To je snadné. V Anglii a i ve Velké Británii jako celku je železniční síť velmi rozvinutá a má dlouhou historii, takže pokud vám cesty vlakem nevadí, můžete se jeho prostřednictvím dostat téměř kamkoliv, případně pak přestoupit na další prostředky hromadné dopravy.
Foto: Pixabay