Reklamace v Polsku
Nakupování v Polsku láká čím dál víc Čechů. A nejde zdaleka jen o potraviny. Mnozí tam jezdí pro cenově výhodnější oblečení, spotřebiče, vybavení do domácnosti, ale třeba také pro stavební materiál. Jenže co když se pak něco pokazí? Co když zkrátka zakoupené zboží potřebujete reklamovat? Proto než se vydáte utrácet za hranice, měli byste vědět, jak probíhají reklamace v Polsku.
Základní informace zní – v případě problémů máte na reklamaci v Polsku zakoupeného zboží právo. A to neplatí jen v České republice a v Polsku, ale v celé EU. A je úplně jedno, že jste cizinec. Právo se vztahuje na všechny stejně – a to zejména proto, že Polsko je členem Evropské unie a musí se proto řídit jejími nařízeními. Při řešení reklamace ovšem musíte postupovat podle polských pravidel a řídit se tamními termíny a podmínkami. Ale někdy také ne. Jak se v tom tedy vyznat?
Nařízení Evropského parlamentu č. 593/2008
Odpověď na otázku, jak je to s reklamací, vrácením zboží nebo třeba se záručním servisováním daného výrobku zakoupeného v Polsku, najdeme zejména v nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 593/2008. Jedná se o „nařízení o právu rozhodném pro smluvní závazkové vztahy“, přičemž leckdy tato ustanovení najdete pod zkráceným názvem Řím I.
Zde jsou důležité zejména dva body. Zaprvé – ve všech státech EU platí, že máte právo odstoupit od smlouvy bez udání důvodů do 14 dnů od převzetí zboží. Zadruhé – pokud nakoupíte zboží u polského obchodníka, který operuje i na českém trhu, tak se následné reklamace a tak dále budou řídit českým (respektive vaším domovským) právem; pokud nakoupíte u polského obchodníka, který funguje výhradně v Polsku, budete se muset v případě obtíží řídit polským právem.
Reklamace v Polsku
Jak je to se lhůtami pro reklamace nebo vrácení zboží? Naštěstí je to velmi podobné jako v České republice. Záruční doba v Polsku činí 2 roky od zakoupení daného zboží. U zboží, které obsahuje záruční list, byste si měli nechat tento list okamžitě při zakoupení potvrdit a schovat si účtenku od zboží. V případě reklamací je pak potřeba kontaktovat buď specializovaný servis uvedený v tomto záručním listě, případně přímo obchodníka. Udělat to můžete korespondenčně, e-mailem, telefonicky – podle toho, jak to daný obchodník má určené.
Pokud neovládáte polštinu, je lepší upřednostnit elektronickou komunikaci, kdy vám může s psaním pomoci některý z online překladačů. V samotné žádosti o reklamaci je výhodné odkázat se na směrnici Evropského parlamentu a Rady č. 1999/44/ES, v níž jsou přesně popsána práva spotřebitelů a prodejců v rámci EU.
Poslání zboží k reklamaci
Ještě než zboží odešlete k reklamaci, ujistěte se právě písemnou cestou, že o něm prodejce ví a že je ochotný ho vyměnit, vrátit peníze nebo ho opravit. Neposílejte zboží s žádostí o reklamaci bez předchozího kontaktování prodejce – nemuseli byste se už shledat s penězi ani zbožím.
Zboží je výhodné posílat doporučeně, abyste měli jistotu a doklad o doručení. Zvolit můžete Českou poštu či některého ze soukromých přepravců. Případně, pokud máte cestu do Polska nebo to nemáte daleko, můžete ho odvézt osobně a vše si s prodejcem vyjasnit na místě.
Obchodník vás pak musí do 14 dnů informovat, jak se to s vaší reklamací vyvíjí (což je změna oproti zákonům České republiky, podle nichž mají obchodníci na vyřízení reklamace 30 dnů).
Záruka na jakost
Jakožto zákazník máte právo uplatnit také nárok na takzvanou záruku na jakost. Jedná se o to, že zboží možná už při zakoupení neodpovídalo jakosti, které mělo – a zjistili jste to až pozdě. Do 6 měsíců od zakoupení či převzetí zboží máte proto možnost u obchodníka uplatňovat tuto záruku. Vyžadovat můžete buď opravu zdarma, případně výměnu za jiné zboží, které je v pořádku a nemá žádnou (skrytou) vadu.
Foto: Pixabay