Auto

Reklamace opravy auta

Auto je užitková věc, bez níž se většina z nás již neobejde. Nejde jen o přepravu nás samotných, ale i dopravu materiálů, zvířat, potravin a tak dále. Je proto jasné, že když se váš vůz porouchá, chcete si ho nechat co nejdříve opravit a očekáváte, že oprava proběhne v pořádku. Jenže i automechanici jsou jen lidé a občas chybují. Jak je to s možnou reklamací?

Mechanici jsou také jen lidé a někdy chybují.

Každá reklamace je nepříjemná, a to pro obě strany. Vás, jako zákazníka, samozřejmě naštve, že jste zaplatili za zfušovanou práci a auto je na tom možná ještě hůř než předtím. Pro opraváře či majitele autoservisu jde zase o práci navíc a ještě riskuje dohady s rozzlobeným zákazníkem, případně negativní reklamu, když se zvěsti o špatné práci rozšíří. Pro obě strany je tak nejlepší smírná domluva a rychlé vyřešení problému. Jenže ne všichni se k tomu staví férově a někdy mechanik zkrátka odmítá uznat chybu a tvrdí, že opravu provedl dobře, tudíž na reklamaci nemáte nárok. A když jde o několikatisícové částky, jistě se vám je nechce platit znovu, když máte pocit, že jste v právu. A v právu skutečně jste.

Existuje záruka?

Pokud si něco koupíte (tedy i nové auto), máte na to obvykle zákonem danou záruku, a to po dobu dvou let (někdy i delší). Jenže s opravami závad je to trochu jinak. Tady automaticky nemůžete předpokládat, že se na práci mechanika vztahuje dvouletá záruční lhůta. I když neplatí to tak úplně. Pakliže je oprava v pořádku a auto se vám rozbije znovu, není na vině autoservis. Pokud se ovšem prokáže, že práce byla skutečně odvedena špatně a nová porucha nastala kvůli špatné opravě, musí vám tuto službu servis vyreklamovat – a máte na to od doby provedení prvotní opravy skutečně dva roky. Takže když se něco porouchá po roce, můžete jít žádat reklamaci. A stejné je to s nově namontovanými díly – jelikož je servis kupoval, vztahuje se na ně taky dvouletá záruční doba.

30 dní na reklamaci

Ať už reklamujete jakýkoliv vadný výrobek, servis má na zjištění závady obvykle 30 dní. Stejné je to i u autoservisů. Pokud reklamujete závadu, která podle vás vznikla zaviněním automechanika, nemusí být diagnostika provedena ze dne na den, ale servis na to má také 30 dnů. Což pro vás může samozřejmě být dost značná komplikace, proto je vhodné dohodnout se v servisu na konkrétní lhůtě.

Předžalobní výzva

Pokud servis uzná svoji chybu a na základě diagnostiky závady zjistí, že chyba vznikla jeho přičiněním, měl by vám vše v nejbližší možné době opravit. Samozřejmostí je, že byste nic neměli platit, pokud jde o tutéž závadu, s níž jste zde byli už jednou a jejíž zfušovanou opravu jste již uhradili.
Může se ovšem stát, že i přes veškeré dohadování, výhrůžky a vyjednávání servis odmítá uznat svoji chybu. Je to konec? Samozřejmě, že ne. Jako zákazník jste v právu, a tak můžete na majitele servisu podat takzvanou předžalobní výzvu. To je takový výstražný vzkaz – pokud nebude mít snahu odstranit závadu a nebo jasně neprokáže, že nevznikla chybnou opravou, čeká vás soudní řízení. Většina servisů v tuto chvíli ustoupí.

Štítky

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Přečti si také

Close
Close