Nakupování

Reklamace na Slovensku

Nakoupili jste na Slovensku, ale zboží je poškozené, nevyhovuje vám nebo se na něm objevila závada? V tom případě máte právo postupovat podobně, jako byste nakoupili u českého obchodníka. Podívejme se, jak fungují reklamace na Slovensku a jaké jsou vaše možnosti.

Díky členství v EU jsou reklamace na Slovensku podobné jako u nás.

Výhodou Evropské unie je, že má na všechny své členské státy podobné požadavky. To se týká i ochrany spotřebitele, řešení různých obchodních sporů a tak dále. Takže pokud jste nakoupili zboží v zahraničí a jednalo se o členský stát Evropské unie, nebude pro vás tak složité vyřešit následnou reklamaci, opravu nebo vrácení peněz. Drobné odlišnosti tam jsou, ale například Česká republika a Slovenská republika mají velmi podobné postupy.

Reklamace na Slovensku

Je možné požadovat reklamaci na Slovensku? Tedy na zboží zakoupené na Slovensku nebo na slovenském e-shopu? Když vy sami nemáte slovenské občanství ani trvalý pobyt v tomto státě? Ano! Nic vám nebrání nakupovat v jiném státě. A pokud zjistíte, že zboží je vadné, dorazilo poškozené nebo se časem porouchalo, jste v právu a můžete žádat o reklamaci.
V Česku platí, že záruka na zboží činí 2 roky od zakoupení. Na Slovensku je to stejné. A ve většině států EU také – výjimky se mohou vyskytnout akorát v tom smyslu, že někde může být záruka delší, ale kratší být ze zákona nesmí. Takže máte dvouletou „ochrannou“ lhůtu na vyřízení reklamace na Slovensku.

Lhůta pro reklamaci

Do doby uplynutí dvou let od nákupu můžete žádat o reklamaci na Slovensku. Obchodník vám ze zákona musí vyhovět, zboží převzít a pak postupovat podle tamních zákonů. Což mimo jiné znamená, že vám nejpozději do 30 dnů musí dát zprávu, jak to se zbožím vypadá. Půjde opravit? Nebo vám vrátí peníze? V této časové lhůtě zkrátka musíte podstatnou informaci získat. A pak budete s obchodníkem teprve řešit, jak budete postupovat dál.
Většina států Evropské unie má nastavené totožné lhůty. Někde na to mají ale šest týdnů, na to pozor. Nejvýhodnější je pro zákazníky nakupovat v Polsku, protože tam platí, že zprávu o průběhu reklamace musíte obdržet do 14 dnů.

Nárok na vrácení zboží

Přišlo vám poškozené zboží, nelíbí se vám, není to ten typ, co jste chtěli? Nic se neděje. Stejně jako máte v České republice právo vrátit v určité lhůtě zboží bez udání důvodů, můžete obdobně postupovat i v jiných státech Evropské unie – a tedy i na Slovensku.
V tomto případě se nejedná o reklamaci, nýbrž o vaše nezpochybnitelné právo na odstoupení od kupní smlouvy, a to bez udání důvodů a do 14 dnů od převzetí zboží. Požadovat v tu chvíli můžete dvě věci – buď celkové odstoupení od smlouvy a vrácení peněz, nebo můžete chtít výměnu či bezplatnou opravu. Na obojí máte právo – v Česku, na Slovensku i v dalších zemích EU.

Převody peněz

Drobná komplikace může nastat, když vaše reklamace dojde do fáze, kdy budete chtít namísto svého zboží vrátit peníze. Pokud jste v právu, obchodník se tomu nemůže bránit. Musí vám vrátit veškeré zaplacené finanční prostředky. Nevýhodou je, že některé banky nejsou tak vstřícné ke směnám při platbách v cizích měnách. Některé banky mají navíc platby v cizích měnách zpoplatněné. Takže i když vám obchodník řádně pošle celou částku, vaše banka si její část může „ukousnout“ jakožto poplatek. Což není fér.
Pokud je to i váš případ a řešíte, jestli se můžete domoci peněz, které po právu patří vám, můžete to zkusit přes Českou obchodní inspekci. Úplně ideální je obrátit se na její Evropské spotřebitelské centrum ČR. Tam vám poskytnou nejen rady, ale i konkrétní pomoc a vše s vámi vyřeší.


Foto: Pixabay

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přečti si také
Close
Back to top button