Auto

Po kolika letech je auto veterán

Když potkáme na silnici veterána, nejspíš si ho jen s úžasem a obdivem prohlížíme, případně tiše závidíme jeho majiteli. Veterány fascinují mnoho lidí a mnoho z nás si tajně přeje mít také jednoho svého. Což ale není zase takový problém. Akorát se připravte na poplatky a testy.

Vlastnit veterána je sen mnoha lidí.

V první řadě asi většinu z nás zajímá, kdy se auto veteránem skutečně stane. Pokud někdo vlastní prvorepublikový vůz, tak je jasné, že to veterán je. Ale tím se může stát i o dost novější model. Podle Ministerstva dopravy, které určilo jasnou hranici, od kdy se jakýkoliv vůz může stát oficiálním veteránem, je to 30 let. Ale pozor, nejedná se o časovou hranici určující počet let od první registrace daného vozu, ale jde o přesný počet let, který musí uplynout od data jeho výroby. A je přitom úplně jedno, jestli má auto najeto půl milionu kilometrů nebo za celou svou existenci téměř neopustilo garáž. Podstatné je, že by mělo být ve velmi dobrém stavu – polorozpadlý, zrezivělý vrak se totiž jen těžko může nazývat veteránem.

Projít testy

Kdo určuje, jestli je váš vůz vhodný na registraci mezi veterány? Jen pouhé dosažení třiceti let totiž nestačí. Abyste svůj vůz mohli nazývat veteránem, musíte ho zapsat do Registru historických a sportovních vozidel. A to není tak snadné. Takové auto totiž nejprve musíte nechat projít testy. Nejprve se dělá takzvaná klubová testace, kdy odborníci prohlédnou vůz a zhodnotí, v jakém je stavu. Pokud úspěšně projdete, čeká vás ještě druhé kolo, a tím je krajská testace. Pakliže obě úspěšně projdete, je váš vůz ohodnocen jako veterán a může mu být vydána speciální SPZ honosící se písmenem „V“ značícím právě veterány.

Poplatky

Abyste se zařadili mezi majitele veteránů, nebude to úplně levné. Všechny zkoušky a potvrzení totiž něco stojí. Celkově je nutné připravit si až 10 000 korun, ale záleží na okolnostech i tom, jak se s kým domluvíte, protože někde se ceny různí. Co je stále stejné, jsou poplatky za testace před registrací vozu mezi veterány. První, klubová testace, vás vyjde až na 2 000 korun. Krajská se platí taktéž, ale je výrazně levnější – stojí vždy jen 800 korun. K tomu je nutné připočíst náklady na cestu hodnotícího komisaře, který vám vše jistě naúčtuje – ale ceny se mohou měnit dle lokality vašeho bydliště. Pokud nezvládnete vůz sami dokonale nafotit, musíte zaplatit ještě fotografa – i zde jsou ceny odlišné.
Na další poplatky se připravte při jednání s úřady. Jelikož vlastníte starý vůz, leží na vás povinnost zaplatit za něj ekologickou daň. Pakliže se ale váš vůz stane oficiálním veteránem, je této daně (která činí až 10 000 korun) zproštěn. Ale není to zadarmo. Ohodnocení, že nemusíte eko-daň platit, vás totiž vyjde na 3 000 korun. A i když se vám to může zdát nesmyslné, zaplatit musíte.
Nakonec se připravte i na to, že budete muset platit povinné ručení (bez něj vůz nemůže na silnici). Ale ceny jsou nižší než u klasických aut.

Štítky

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Close