Auto

Od kdy je zimní nafta

Kdo do svého automobilu čerpá benzin, případně jezdí na LPG či CNG, ten tohle vůbec řešit nemusí. Ale majitelé dieselových aut by si měli s nadcházející zimou dávat pozor, kde a co do své nádrže čerpají. Protože nafta není v létě stejná jako v zimě, čerpací stanice zkrátka prodávají jiný její typ. A pokud si v nádrži necháte naftu od léta, můžete s nečekaným ranním mrazem zjistit, že vaše auto odmítá jet.

Letní nafta není stejná jako ta zimní, tak pozor.

Pokud si někam vyrazíte za mrazivých zimních (či podzimních) rán a nedojde vám, že jste už pár týdnů nenastartovali motor, můžete být nemile překvapeni. V nádrži totiž nejspíš máte ještě takzvanou letní naftu. Ta není v ničem závadná a s nadcházející zimou se v nádrži nekazí – ale zkrátka nesnese mrazy a mezní hranice její funkčnosti je 0 stupňů Celsia. Pokud je venku méně, zřejmě s ní daleko nedojedete.

Letní, přechodná, zimní

Pokud jezdíte pravidelně, tak problém s naftou nejspíš nemusíte řešit, protože když často tankujete, tak vždy načerpáte naftu vhodnou pro dané období. Samy čerpací stanice se musejí postarat o to, aby svým zákazníkům nabídly právě ten typ nafty, který je v daném období nejvhodnější a který nijak neohrozí funkčnost a bezpečnost jízdy. Proto existují tři základní typy nafty, které se v různých ročních obdobích distribuují do čerpacích stanic. Pakliže tedy v daném časovém rozmezí natankujete, můžete jezdit s naprosto klidným vědomím a nebát se, že vám nafta v nádrži nedopatřením zamrzne.
Prvním typem je letní nafta. To je nafta třídy B a na čerpací stanice je distribuována v odobí od 15. dubna do 30. září. Její specifikum tkví v tom, že v chladném období zamrzá a nefunguje, což znamená, že funguje jen do 0 stupňů Celsia.
Druhým typem je takzvaná přechodová nafta, což je nafta třídy D. Ta se na čerpací stanice dodává ve dvou přechodných obdobích, tedy na jaře a na podzim, konkrétně vždy od 1. března do 15. dubna a pak od 1. října do 15. listopadu. Tato nafta zvládne dobře fungovat až do teplot dosahujících -10 stupňů Celsia.
Posledním typem tohoto paliva je takzvaná zimní nafta neboli nafta třídy F. Tu na čerpacích stanicích najdete od 1. prosince do 28. února, přičemž většina čerpacích stanic ji má už od poloviny listopadu. I když v tuzemských podmínkách byste si přes zimu většinou vystačili s naftou třídy D, tak nafta třídy F je jistější, protože má filtrovatelnost až do teplot dosahujících -20 stupňů Celsia.
Pro úplnost – existuje ještě čtvrtý typ nafty, a to nafta třídy 2, které se přezdívá arktická. Ta se distribuuje jen do určitých lokalit, kde dosahují teploty i nižších stupňů a je funkční a dobře filtrovatelná až do teplot klesajících k -32 stupňům Celsia.

Štítky

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Přečti si také

Close
Close