Nepřišel mi důchod
Kdokoliv má nárok na nějakou sociální dávku, ten přirozeně očekává, že mu tato dávka ve stanoveném termínu a v uvedené výši dorazí. Abyste ji mohli obdržet, musíte kvůli tomu předtím zajít na příslušný úřad, požádat o ni, váš nárok musí být potvrzen a schválen a pak už jen čekáte na peníze. Ale co když nepřijdou? A co když dosud v pořádku chodily a najednou nepřijdou? Podívejme se, jak je to u výplaty starobních důchodů.
Starobní důchody jsou velmi specifické v tom, že nechodí všem starobním důchodcům ve stejný termín (jako například výplata či rodičovký příspěvek, keré chodí obvykle okolo 10. dne v měsíci). Seniorům, kterým vznikl nárok na pobírání starobního důchodu, chodí důchody podle toho, kdy si o ně poprvé zažádali a kdy nastoupili do důchodu. Takže chodí každému jinak, ale vždy pravidelně, ve stejné datum – jen pokud datum vychází na státní svátek či víkend, přijdou předtím či v pátek. A v ideálním případě skutečně přijdou. Stává se ovšem i to, že starobní důchodce na své peníze čeká marně.
První důchod
Problém nejčastěji nastává ve chvíli, kdy čekáte na svůj první důchod, tedy první měsíční částku, kterou vám Česká správa sociálního zabezpečení vypočítala jako správnou výši vaší penze. Když vám peníze nepřijdou, tak je na vině mnohdy sám novopečený důchodce, nikoliv úředníci. V první řadě si totiž senior musí uvědomit, kdy mu důchod má přijít. Pokud do něj nastoupil na konci měsíce, nemůže první starobní důchod očekávat třeba už desátého dne nového měsíce. Nejspíš dorazí právě až na konci měsíce.
Kam peníze chodí?
Pokud patří starobní důchodce mezi „začátečníky“, také si může poplést místo, kam mu peníze mají chodit. Existují totiž dvě varianty, jak můžete své peníze získat – buď si je necháte zaslat na svůj bankovní účet, nebo je budete dostávat v hotovosti prostřednictvím České pošty. Pokud si zvolíte jednu z variant a pak marně čekáte na druhou, protože jste to popletli, tak se dost pravděpodobně skutečně nedočkáte.
Nebojte se zeptat
Pokud na důchod čekáte už několik dní a jste si jistí, že by už dávno měl být u vás, tak nejjednodušší je zavolat na infolinku České správy sociálního zabezpečení, vyložit svůj problém a požádat operátora, jestli by se mohl podívat, kde právě teď jsou vaše peníze. Velmi snadno to zjistí a poví vám, jestli už vám byly odeslány, případně kdy budou odeslány a jakým způsobem. Pokud zjistí, že je někde chyba, dokáže ji s vámi hned po telefonu většinou napravit a peníze vám brzy přijdou. Na krajskou pobočku tohoto úřadu se můžete zajít informovat také osobně, případně je možné zaslat e-mail na podatelnu, což je ovšem trochu zdlouhavější cesta.
Vaše opomenutí
Senioři už nemají takovou paměť jako před lety. Je to přirozené. Proto čím dál častěji zapomínají. Leckdy se tak stává, že si zruší bankovní účet a založí si jiný, že se někam jinam přestěhují či odejdou do domova s pečovatelskou službou – a České správě sociálního zabezpečení to opomenou sdělit. Ze zákona mají povinnost oznamovat takové podstatné změny tomuto úřadu do osmi dnů, a to aby mohl jejich starobní důchod v pořádku odejít na změněný účet či na jinou adresu. Pokud to nesdělí včas, je možné, že jejich důchod je někde „ztracený“, případně že změny nahlásili pozdě, a tak i peníze přijdou později než jindy.
Jednorázový příspěvek
I když starobní důchod obvykle chodí pravidelně, ve stejném termínu, tak se občas stane, že vláda České republiky rozhodne o vyplacení jednorázového příspěvku starobním důchodcům. A někteří důchodci ho neobdrží. Důvodů může být i zde mnoho – odstěhovali se na jinou adresu a tu nenahlásili; České poště se nepodařilo příspěvek předat, a tak ho odeslala zpět na ČSSZ; jedná se o nové starobní důchodce, jejichž žádost o starobní důchod se teprve zpracovává a kteří tedy jednorázové příspěvky mohou dostávat s až měsíčním zpožděním. Vše lze samozřejmě řešit, jen je nutné kontaktovat Českou správu sociálního zabezpečení.
Foto: Pixabay