Nakupování

Nepřevzetí zásilky na dobírku

V e-shopech si zboží objednává čím dál více lidí – je to jednodušší, rychlejší, pohodlnější. Jenže zatímco většina nakupujících je poctivá a objednávku si po doručení převezmou, jiní zásilku, posílanou nejčastěji na dobírku, nepřevezmou. Z toho pak plyne řada problémů.

E-shopům se vrací spousty nepřevzatých zásilek.

Pokud si něco objednáme a jde o doručení z poctivého e-shopu, očekáváme, že nám v balíčku nepřijde kamení, ale námi objednané zboží. Někteří lidé jsou důvěřiví a zboží platí předem, například převodem na účet dodavatele. Jiní chtějí mít jistotu, že dostanou skutečně to, co si objednali (nikoliv to kamení), a tak si zboží objednají na dobírku (tedy že zaplatí až při převzetí zásilky). V běžném procesu to funguje, jenže jsou lidé, kteří si zásilku posílanou na dobírku nepřevezmou. Jejich důvody jsou rozličné – ztratili o zboží zájem, našli ho v mezičase jinde levněji a podobně. Jenže nepřevzetím riskují potíže, nemluvě o nadbytečných nákladech, které tím dodavatelskému e-shopu způsobují.

Risk pokuty

Pokud nepřevezmete doručovaný balíček, můžete mít pocit, že se nic neděje – zboží přece není zaplacené, takže ho dopravce vrátí adresátovi a ten ho může nabízet dál jiným lidem. Jenže mnoho zákazníků si neuvědomuje, že pokud si někdo něco závazně objedná, vzniká mezi ním a prodejcem smluvní vztah. A pokud bez předchozího avíza, jako je třeba písemné či telefonické stornování objednávky, balíček nepřevezme, dojde k porušení smlouvy. Prodejce má pak právo požadovat na příjemci smluvní pokutu, i kdyby šlo jen o uhrazení nákladů na zpětné doručení zásilky prodejci.

Velké prodělky obchodů

Pokud někdo vlastní e-shop a vrací se mu nepřevzatý balíček, je to pro něj problém a práce navíc. Za zboží byla zaplacena doprava jen směrem k zákazníkovi, nikoliv zpět, což musí prodejce dopravci uhradit. Vrácené zboží pak musí zkontrolovat, znovu zaevidovat, uklidit na své místo do skladu – to je spousta práce navíc, kterou musí vykonávat nějaký zaměstnanec. A smutným faktem je, že pro e-shopy je toto denním chlebem, protože nepřevzatých balíčků se jim vrací spousty. Pokud se jim zákazníka nepodaří dohonit a urgovat tak dlouho, dokud si balíček nevyzvedne (na což je obvykle nějaká lhůta), automaticky se jim vrací zpět. Velké e-shopy pak tyto „vratky“ stojí i několik milionů měsíčně.
Proč nežalují zákazníky, kteří tímto postupem porušili uzavřenou smlouvu? Je jich tolik a proces by byl tak zdlouhavý, že se to e-shopům zkrátka nevyplatí. Velké na toto zpětné doručování finance mají, malé mnohdy i z tohoto důvodu krachují. Přitom by stačilo jen tak málo – kontaktovat obchod ještě před odesláním zásilky a zrušit objednávku. Jenže pro mnoho zákazníků je mnohem jednodušší tvářit se, že nejsou doma, když u nich zvoní dopravce s očekávanou zásilkou.

Štítky

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Close