Nejde otevřít kapota
Když se nemůžete dostat pod kapotu auta, je to velký problém. Čas od času je totiž nutné otevírat ji pro dolévání různých tekutin, kontrolu nebo dobití či výměnu baterie nebo pro výměnu svíček. Zkrátka, pod kapotou se ukrývá vše, co dělá auto autem. Ale co když nejde otevřít kapota?

Jak je možné, že vám nejde otevřít kapota auta? Bezradně u ní stojíte, zkoušíte všechno možné i nemožné, ale prostě to nejde? Zasekla se někde? Je to dost pravděpodobné. Ale než se pustíte do otevírání hrubou silou, zamyslete se nad tím, jestli to děláte správně. U různých modelů aut se totiž kapota otevírá různě – některá auta pro to mají uvnitř kabiny u sedadla řidiče speciální páčku, u jiných aut se například otevírá klíčkem. Některá auta po zatažení za páčku kapotu jen pootevřou a pak musíte do vzniklé mezery strčit ruku a poodsunout páčku, která pod ní je, abyste zámek definitivně uvolnili – teprve pak jde otevřít kapota.
Takže pokud jste kapotu dlouho neotevírali nebo jste změnili model auta, možná vám nejde otevřít kapota, protože to prostě děláte špatně.
Páčka v kabině
Kapota je skutečně zaseklá. Nejde otevřít. Ale nad tím byste neměli mávnout rukou, je potřeba dostat se pod ní a závadu odstranit. Bohužel, sami to nejspíš nezvládnete. Budete potřebovat dalšího člověka, který vám pomůže. Jak? Vy se postavte čelem ke svému auto a silou kapotu v přední části přitiskněte dolů. Druhého člověka požádejte, aby zatáhl za páčku uvnitř kabiny, která slouží k otevírání kapoty. Páčku je potřeba držet v poloze pro otevření kapoty a vy se pokuste nyní kapotu otevřít. Teoreticky by se to mělo podařit.
Kontrola lanka
Kapota se běžně otevírá za pomoci lanka, které vede od zámku právě k oné páčce umístěné v kabině. V ideálním případě lanko odemkne kapotu a lehce ji otevřete. Ale časem může dojít k poškození lanka, takže kapota nejde otevřít. V tom případě zatáhněte za otevírací páčku a třeba s pomocí baterky se podívejte na lanko. Můžete zjistit, že v ní není připevněné, zkrátka odpadlo, odtrhlo se a tak dále. Vezměte si vhodné nářadí (ideálně menší kleště), lanko uchopte a zatáhněte. Kapota by se měla odemknout. Nicméně, bude vás čekat výměna lanka, případně tuto práci svěřte mechanikům v autoservisu.
Zaseklý zámek kapoty
Možná lanko i páčka vypadají v pořádku, ale nejde otevřít kapota. Přitom jasně slyšíte, jak při zatažení za páčku zámek klapne. Kde je chyba? Pravděpodobně v zámku kapoty. Ten může být zaseklý. Což se zkrátka někdy může stát. Je potřeba řádně ho promazat, aby zase začal fungovat. Jenže jak, když se k němu přes zavřenou kapotu nemůžete dostat?
Vezměte si vhodný sprej na mazání a k němu hadičku. Pokud se k zámku malou škvírkou pod kapotou dostanete tímto způsobem, řádně ho prostříkejte. Pokud na něj nedosáhnete, bude to malinko komplikovanější – musíte si lehnout pod přední část auta a dostat se rukou krkolomně až do míst, kde je umístěno lanko pro otevírání kapoty a zámek. Tímto způsobem zámek zkuste pořádně prostříkat olejem. Případně se z této polohy můžete pokusit zámek uvolnit i ručně, a to tak, že jím posunete (zpravidla doleva). Kapota by se měla otevřít.
Pomoc servisu
Možná už jste zkusili úplně všechno, ale kapota zkrátka nejde otevřít. Nedělejte to hrubou silou, akorát byste zámek nadobro zničili a museli byste platit nový. Mnohem lepší je zajet do autoservisu. Technici mají různé triky, jak zaseklou kapotu otevřít. Pak vám zkontrolují zámek i lanko a popřípadě vymění to, co je třeba, aby příště šla kapota otevřít naprosto správně. Něco vás to bude stát, ale je to lepší než se nervovat s tím, že kapota nejde otevřít.
Foto: Pixabay