Nefunkční platební karta
Možná už jste takové nepříjemné překvapení také zažili. Uděláte nákup, všechny položky jsou vám u pokladny namarkovány, vy se rozhodnete zaplatit platební kartou – a nic. Nefunguje. Přitom víte, že na bankovním účtě máte dostatečnou hotovost. Ale karta odmítá reagovat. Co s tím?
Ve chvíli, kdy platíte nákup, ale platební karta vám odmítá svou poslušnost, už s tím nic nenaděláte. Buď budete muset zaplatit jinou platební kartou nebo v hotovosti. Případně potupně odejdete bez nákupu, protože dostatek peněz u sebe nemáte. Ale co s tou nefunkční platební kartou?
Datum expirace
Může se stát, že je to vaše vlastní chyba. Každá platební karta má totiž jen nějakou časově omezenou platnost a nemáte ji doživotně. Proto na přední straně karty můžete najít datum, kdy její platnost vyprší. Nejde o konkrétní den, ale o měsíc a rok, kdy přestane platit. Pokud se to stalo i vám, tak je velmi pravděpodobné, že vaše banka vám již zaslala novou platební kartu. A když se snažíte používat tu starou, tak zjistíte, že už to nejde a je deaktivovaná. Takže ji nějakým způsobem zničte (například rozstříhejte na malé kousky) a vyhoďte do kontejneru na směsný odpad. Pak si vezměte novou, platnou platební kartu.
Poškozená platební karta
Někdy platební karta odmítá poslušnost, protože je nějak poškozená. Neznamená to přímo, že by byla zlomená, ale stačí, aby byla poškrábaná. Pokud se vám stane, že se poškrábe černý pruh, který je na její zadní straně, dost možná dojde k přerušení možnosti načtení údajů o kartě, a tak nebude fungovat. Proto byste kartu měli mít uloženou v plastovém obalu a pokud možno ji nevyndávat. A když, tak opatrně. Nošení karty volně v peněžence či v kapse kalhot je velmi riskantní.
Pokud je to váš případ, nezbývá vám nic jiného než zavolat do vaší banky, na infolince nahlásit nefunkčnost karty a požádat o vydání nové.
Překročení limitu
Někdy svou kartu můžete studovat pod lupou a ani viditelné poškození ani prošlé datum platnosti neobjevíte. Neexistuje prostě jediný rozumný důvod, proč karta nefunguje. Navíc když ji máte propojenou s bankovním účtem, na němž je dostatek peněz. Pro jistotu ještě zkontrolujte, jestli jste nepřekročili denní (či týdenní nebo měsíční) limit pro výši plateb či výběrů, který máte nastavený ve svém bankovnictví a na svém účtu. Pak vám karta bude odmítat poslušnost a musíte limit přenastavit. Poté by mělo vše fungovat.
Neznámý důvod
Pakliže vás už žádný další důvod její možné nefunkčnosti nenapadá, zadáváte správný PIN kód a vše děláte jako obvykle, tak už si sami asi nepomůžete. Je nutné zavolat co nejdříve na infolinku vaší banky, u níž máte vedený daný účet, a nahlásit svůj problém. Je možné, že operátor infolinky odhalí důvod nefunkčnosti a pomůže vám vaši kartu zase zprovoznit. A je také možné, že na to nepřijde nikdo.
V takovém případě se většinou postupuje tak, že vaše karta je zablokována (pro jisotu, aby nedošlo k jejímu možnému zneužití) a je vám vydána nová platební karta. Což obvykle není na počkání a musíte si počkat, než vám ji z banky pošlou na vaši adresu.
Ztracená či odcizená karta
Velmi podobný je postup i v případě, kdy je vám platební karta ukradena, ztratíte ji, poškodíte si ji nebo vám ji třeba „sežere“ bankomat. Vždy je nutné co nejrychleji zavolat na infolinku vaší banky, vysvětlit situaci a požádat nejen o blokaci karty, aby nedošlo k jejímu zneužití, ale i o vydání nové platební karty. Je to naprosto běžné, takže se nemusíte stydět a hlavně volání do banky neodkládejte, protože jsou v sázce vaše peníze. A příště si kartu střežte lépe, aby byla v naprostém bezpečí a nemuseli jste pak narychlo řešit komplikace.
Foto: Pixabay