Auto

Nefunguje posilovač řízení

Řídit bez posilovače řízení je nejen nezvyklé, ale i dost náročné. Z moderních aut jsme totiž zhýčkaní, protože nám s točením volantem hodně pomáhají. Když vám tak přestane fungovat posilovač řízení, najednou vám dá každé pootočení nesmírnou práci. A je tedy třeba okamžitě to vyřešit.

Bez posilovače se řídí hodně ztěžka.

K otáčení volantem je potřeba vynaložit určitou sílu. Což zjistíte, pokud nemáte nastartované auto. Jakmile ale nastartujete, začne vám s tím pomáhat hydraulické nebo elektrické zařízení, které doslova točí za vás a vy můžete vynaložit sílu jen minimální. Zpravidla se jedná o systémy s označením EPAS nebo NSK EPS. Přitom v takovýchto posilovačích je současně umožněno i mechanické zpřevodování, takže by posilovač řízení měl do určité míry fungovat, i pokud dojde k poruše jeho hydraulické nebo elektrické části. Ale co když vám vůbec nefunguje posilovač řízení?

Jak zjistit nefunkční posilovač řízení

To, že vám přestal fungovat posilovač řízení, zjistíte okamžité. Pokud po nastartování točíte volantem najednou hodně ztěžka, objevila se na posilovači řízení nějaká závada. Kromě vynaložení obrovské síly na pouhé otočení volantu vám může poruchu naznačit i nepříjemný zvuk, který se při tom ozývá. Pokud zároveň s otáčením volantu slyšíte vrzání nebo skřípání, opět to ukazuje na vadný posilovač a dokonce i na nedostatečné promazání. Stejně tak může jít o poškozené manžety. Každopádně s takovým autem není radno jezdit, protože jeho řízení je výrazně ztížené.

Závada podle typu posilovače řízení

Posilovač řízení na první pohled nenajdete. Ukrývá se v útrobách auta. A závada se může lišit podle toho, jaký typ posilovače ve svém vozidle máte.
Hydraulický posilovač řízení už se vyskytuje jen ve starších autech a do nových se už nemontuje. Jedná se o dvoukřídlé čerpadlo poháněné řemenem a v něm hydraulický olej zajišťující jeho bezchybné fungování. Čím vyšší jsou otáčky motoru, tím nižší je účinnost hydraulického posilovače a tím náročnější je točit volantem.
Elektrohydraulický posilovač řízení je modernějším typem a rozdíl oproti starší variantě je v tom, že namísto řemene je zde už elektromotor. Elektrohydraulické posilovače jsou zpravidla nastavitelné a můžete si podle potřeby zvyšovat nebo snižovat jejich účinnost.
Elektromechanický posilovač řízení je nejnovější, mnohem výkonnější a účinnější. Obsahuje pouze elektromotor se snímači a sám posuzuje, jak moc je zapotřebí řidiči při určité rychlosti pomáhat s otáčením volantu. Tato moderní varianta se dá dobře skloubit i s dalšími chytrými funkcemi aut, například s parkovacím asistentem, který i bez vaší pomoci dokáže otáčet volantem.

Diagnostika závady posilovače

Důvodů, proč vám nefunguje posilovač řízení, může být mnoho. Proto byste měli postupovat vylučovací metodou, dokud nedojdete k tomu správnému. Nebo auto svěřte profesionálům v autoservisu, kteří vám posilovač řízení opraví.

Každopádně jednou z nejčastějších závad bývá nedostatek oleje. Což vám napoví i ony skřípavé zvuky. Pokud zjistíte, že je oleje málo nebo někudy uniká, opravte vadné těsnění nebo poškozené místo (nebo vyměňte celý díl) a olej správného typu doplňte.
Pokud máte posilovač řízení se řemenem, může být řemen málo napnutý nebo poškozený a kvůli tomu posilovač špatně funguje. Řešením je napnutí nebo výměna řemene.
Hydraulický posilovač se může také nedopatřením zavzdušit. Pak ho musíte odvzdušnit a případně vyměnit jeho těsnění nebo hadičky, aby k tomu už nedocházelo.

Další závady

Posilovač řízení nefunguje ale často i z jiných důvodů. Může dojít k nadměrnému opotřebení gufer nebo pouzdra v hřebenovém řízení, přičemž oba tyto díly je pak potřeba vyměnit. Vadný může být i celý posilovač, a tak přijde čas na jeho kompletní výměnu (naznačuje to i svítící kontrolka posilovače na palubní desce). Opotřebovaný nebo poškozený může být i kloub v posilovači, který je potřeba vyměnit. A pokud vám vibruje volant? Zaměřte se víc než na posilovač řízení na svá kola – pravděpodobně jsou špatně vyvážená.


Foto: Pixabay

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přečti si také
Close
Back to top button