Mýto v Norsku
V některé zemi se platí mýto, v jiné ne. Někde musejí i řidiči osobních aut platit za průjezd po dálnici, jinde to mají zdarma. Někde jsou naopak zase zpoplatněné jen určité speciální úseky silnic. V tomto textu se proto podíváme, jak je to s placením a mýtem v Norsku.

Z České republiky jsme zvyklí, že si i osobní auta musejí pořídit dálniční známku, aby se mohla pohybovat po dálnicích. V Norsku se žádné dálniční známky nevydávají, ale platí se tu mýto. A funguje to jak pro osobní automobily, tak i pro ty nákladní. Jediná vozidla, která projíždějí bez placení, jsou motocykly. A na rozdíl od Česka musejí řidiči počítat s tím, že je nutné nejen hradit poplatky za použití dálnic, ale peníze jsou účtovány i za průjezdy tunely, přes mosty i vjezdy do mnoha měst.
Dočasné placení
To, co je aktuální dnes, už nemusí být pravda za pár let. V Norsku totiž existuje systém dočasné platby mýtného. Jelikož se země nachází hodně na severu a stavba tunelů, mostů a dalších úseků pozemních komunikací je tu finančně velmi náročná, tak se Norové snaží, aby jim motoristé jejich investici „proplatili“. Mýtné je proto na mnoha úsecích vybíráno jen do té doby, dokud se stavba nezaplatí. Pak jsou mýtné brány rušeny.
Automatický systém
Nemusíte mít strach, že budete na desítkách míst nuceni zastavovat, popojíždět v kolonách a pak ručně u nějaké pokladny platit mýto. V Norsku je většina mýtných bran automatických. To znamená, že jimi plynule projedete a brány jen zaznamenají vaši státní poznávací značku. Zastavovat musíte jen na dvou místech – na úsecích Svinesundforbindelsen a Atlanterhavstunnelen musíte klasicky zabrzdit, v hotovosti zaplatit a teprve pak můžete jet dál.
Předchozí registrace
Pokud nechcete nic řešit na místě, můžete se už před cestou do Norska předpřipravit na placení mýtného. Stačí se zaregistrovat na webových stránkách EPC. Jakmile pak projíždíte placenými úseky, na vašem uživatelském účtě je to zaznamenáváno a následně vám přijde faktura, kterou uhradíte celkovou částku za mýtné.
Pokud do země přijíždíte jakožto turisté a nebudete tam déle než tři měsíce, můžete využít registraci přes Visitors Payment contract. Díky tomu si přednabijete svůj účet částkou 300 nebo 1 000 norských korun (tu vyšší platí automobily nad 3,5 tuny) a po průjezdu mýtnými branami je z vám z této částky postupně strháváno, kolik to stojí. Pokud projezdíte víc, musíte si účet dobít. Pokud naopak celou částku vyčerpat nestihnete, je vám zbytek do 85 dnů vrácen na váš bankovní účet.
Cesta bez registrace
Netušili jste, že se musíte před cestou zaregistrovat k platbě mýtného nebo se vám do toho z nějakého důvodu nechtělo? V podstatě se nic neděje. Mýtné brány vás budou i tak snímat a na základě vaší státní poznávací značky si pak systém dohledá vaši adresu, na niž vám posléze poštou přijde faktura s požadavkem na uhrazení celkové částky za mýtné. Pokud to budete ignorovat, hrozí vám pokuta až 300 norských korun.
AutoPASS
Pro profesionální řidiče nebo lidi, kteří v Norsku pobývají déle, je výhodné zaregistrovat se do systému AutoPASS, což lze udělat klidně až v této zemi. Dostanete malou krabičku, která se umisťuje na čelní sklo a která komunikuje s mýtnými branami, přes niž dochází k účtování mýtného. Po odjezdu ze země tuto krabičku vrátíte buď osobně, nebo ji zašlete třeba poštou. Díky tomu vám bude vrácen záloha ve výši 4 200 korun, kterou musíte zaplatit už při zapůjčení tohoto malého stroje.
Výhodné je, že tento systém funguje i ve Švédsku a v Dánsku, kde díky němu můžete platit také za přejezdy mostů nebo za jízdu trajektem.
Foto: Pixabay