Jaká svíčka na babetu
Možná máte doma Harleye, možná jezdíte na staré babetě. Ať už se projíždíte na jakékoliv motorce, tak jistě víte, že potřebuje určitou údržbu. A jen pokud se o ni budete dobře starat, vydrží vám dlouhá léta v pořádku. V tomto článku se zaměříme na babetu – a například i na to, jaká svíčka na babetu patří.

Babeta je takové retro vozítko. Češi ji milovali a kdysi ji měl doma skoro každý. Jak by také ne, když se tenhle moped vyráběl v Československu (respektive na území dnešního Slovenska) a posloužil k cestám do obchodu, do práce i na výlet. První babety začaly brázdit silnice v 70. letech a dodnes je řada lidí miluje. Někdo má doma už starší model – a někdo si pořídil novější. Babety se totiž pořád vyrábějí, i když v modernějším kabátě.
Jaká svíčka na babetu
Babeta se poměrně jednoduchá motorka (a vlastně to ani úplně motorka není). A tak je jasné, že nepotřebuje tolik dílů a náhradní nejsou tak drahé. Pokud jste manuálně zruční a nebojíte se trochy špíny, můžete si různé díly měnit na babetě i sami – existují k tomu dokonce i odborné příručky, které vás údržbou babety provedou krok za krokem.
Ale i když se nechcete pouštět sami do velkých výměn, tak určité zásahy zvládnete i sami. Například výměnu svíčky. Ta totiž má jen omezenou životnost a jednou za čas ji zkrátka budete muset vyměnit. Jenže – jaká svíčka na babetu patří? Buď se na to můžete zeptat přímo v prodejně náhradních dílů, kde vám na základě modelu vaší babety poradí. Nebo vám s tím poradíme my.
Označení zapalovací svíčky
Pokud kupujete zapalovací svíčku, určitě jste si všimli, že každá svíčka má na krabičce určitý kód skládající se z velkých písmen a číslic. Tento kód jasně specifikuje, do jakého typu stroje je svíčka určena. A měli byste se tím tedy striktně řídit. Jiná svíčka vám totiž pravděpodobně nebude fungovat – a nebo způsobí víc škody než užitku.
Faktem ale je, že každý „babetysta“ používá jiný typ svíček. Může jít jak o originální díl, tak i o druhovýrobu. A jinou zapalovací svíčku na babetu můžete používat na zimu a jinou zase v létě. Nesáhnete vedle, pokud si pořídíte svíčku Brisk N17C. Její alternativou pak může být svíčka NGK B6HS. Obě dvě dříve nesly označení N7.
Pokud jezdíte především v létě, tak můžete sáhnout i po zapalovací svíčce na babetu Brisk N15C, případně po svíčce NGK B7HS. Starší typ měl označení N8.
Svíčky na babetu
Než zkoušet různé varianty, měli byste se řídit manuálem k babetě a doporučeními výrobce. Díky tomu koupíte zapalovací svíčku na babetu, která bude skutečně dobře sloužit. Platí, že:
- svíčka Brisk N15C, potažmo NGK B7HS je určena pro stroje jako: Pionýr, J/ČZ 175, 250, J350 – Kyvačka, Panelka, J350/634, ČZ 150C
- svíčka Brisk N17C, potažmo NGK B6HS patří na vozidla: Babetta 210, Vari, MF, Stadion S11, S22, Korádo
- svíčka Brisk N19C (dříve nesla označení N5) je určena na Babettu 207
- svíčka Brisk N14C, případně NGK B8HS (starším typem je svíčka N9) by se pak měla dávat na J350/638,639,640, SIMSON, MZ, ETZ.
Cena svíčky na babetu
Přirozeně vás bude zajímat, kolik stojí svíčka na babetu. A nemusíte se bát, tento díl vás nezruinuje. Cena svíčky na babetu se pohybuje okolo 50 až 100 korun (záleží na typu svíčky).
A co když potřebujete i jiné náhradní díly na babetu? Klíč na svíčky pořídíte za asi 100 korun, válec motoru stojí něco přes 2 000 korun, hadička hlavice a válce je za cca. 20 korun, pístní kroužek za asi 40 korun, pístní sada za cca. 600 korun, kliková hřídel za asi 1 700 korun. A celá nová babeta? Ta stojí okolo 20 až 40 000 korun (záleží na výbavě a typu). Starou pak od někoho koupíte za pár tisíc, stokorun nebo láhev alkoholu.
Foto: Pixabay