Auto

Jak změřit dobíjení z alternátoru

To, co se laikovi může zdát jako velmi složitý problém, není zase tak záludné. Abyste dokázali změřit dobíjení z alternátoru, nemusíte být automechanik, stačí jen mít vhodné vybavení a vědět, jak na to. A my vám poradíme.

Alternátor není autobaterie, jen ji dobíjí.

Nejprve si stručně představme alternátor, který je nezbytnou součástkou vašeho automobilu. Bez něj by totiž nebyla v autě žádná elektrická energie. Přitom pozor, alternátor není autobaterie. Alternátor totiž baterii nabíjí, tedy vyrábí elektrickou energii, aby fungovala. Ale „nekrmí“ jen ji, vyrábí veškerou potřebnou elektřinu, která je v moderních vozech využívána pro bezchybné fungování všech elektrických zařízení. V první řadě jde o světla, blinkry, autorádio, vyhřívání sedadel, automatické stahování okének, ovládání vstřikovacích ventilů či palivového čerpadla a v neposlední řadě je elektřina nutná i pro autonomní systémy. V ideálním případě zkrátka otočíte klíčkem v zapalování a elektřina je rázem k dispozici (alternátor ji ihned začne vyrábět). Jenže se může stát, že se jeho funkce naruší a váš vůz začne zlobit. Jestli je to způsobeno právě poruchou alternátoru, zjistíte nejlépe ověřením jeho schopnosti dobíjení, což je poměrně rychlé.

Kupte voltmetr

Pokud se zrovna neživíte jako elektrikář a nemáte po ruce multimetr, stačí, abyste si zakoupili takzvaný voltmetr. Jak už název napovídá, dokáže měřit volty v jakémkoliv elektrickém zařízení. Tato malá krabička s dvěma kabely (jeden černý a druhý červený), vás bude stát pár stokorun. Pak už jen otevřete kapotu vašeho automobilu a najděte autobaterii (v tomto případě snad není třeba detailněji se rozepisovat o tom, jak vypadá a jak ji poznat). Akorát se ujistěte, že není vybitá, tedy že je auto schopné nastartovat, ale že je zároveň motor vypnutý.

Změřte napětí

Funkčnost alternátoru se měří na autobaterii. Najděte oba její póly – kladný i záporný. Pak na každý z pólů přiložte jeden z konců kabelů z vašeho voltmetru, přičemž na kladném pólu musí být červený a na záporném pólu zase černý. Voltmetr si předem zapněte a pak už se jen podívejte na displej, kde byste měli nalézt číslo převyšující 12 voltů. To znamená, že baterie je dostatečně nabitá, abyste s její pomocí mohli nastartovat.

Ověřte pokus

Druhá fáze měření probíhá při zapnutém motoru, abyste ověřili činnost alternátoru (při prvním měření se totiž neúčastnil, jelikož nebyl zrovna funkční). Usedněte za volant, nastartujte a vytočte otáčky na 2000 až 4000 otáček za minutu. To je jakýsi spouštěč, kdy baterie dostane signál ke spuštění a i alternátor začne plnit svou práci. Je totiž jasné, že se chystáte někam jet a auto musí být plně funkční.
Aniž byste motor vypnuli, vystupte a vraťte se k prostoru pod kapotou, opět s voltmetrem. Připojte ho úplně stejným způsobem k oběma pólům baterie. Nemusíte se ho bát, nemůžete dostat elektrickou ránu, měření je zcela bezpečné. Podstatné je akorát nedotýkat se autobaterie holýma rukama či jinými holými místy kůže.
Pokud takto změříte napětí, na displeji voltmetru byste tentokrát měli spatřit hodnotu vyšší než 13 voltů, ale zároveň nižší než 14,5 voltů. To znamená, že alternátor je zcela bez závad. Pakliže je napětí nižší, vyšší nebo kolísá, je jasné, že pracuje špatně a je na něm nějaká závada. Ta se opravuje jen těžko, nejlepší cestou je vyměnit celý alternátor. Ale pozor, může se stát, že problém nezpůsobuje samotný alternátor a závada je jinde.

Štítky

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Close