Jak snížit kouřivost motoru u diesel
Nastartujete a z výfuku se vyvalí oblak dýmu? A kouří a kouří a kouří? V tom případě je někde nejspíš chyba. Poradíme vám, jak snížit kouřivost motoru u dieselu a proč vlastně ke kouření může docházet.
Kouřivost motoru u dieselu není normální. Respektive není normální, pokud kouří pořád a dým je šedý, nebo dokonce černý. Pokud potkáte policejní hlídku, asi budete mít co vysvětlovat. Takže byste příčinu kouřivosti motoru měli najít co nejdřív a odstranit ji. A i když to dieselová auta trápí častěji (a řada řidičů už to vzdala a kouř prostě neřeší), tak máte možnost kouřivost motoru u dieselu snížit nebo úplně eliminovat. Jak?
Černý kouř
Sledujete při jízdě, jak se za vaším autem černě kouří? Asi sami tušíte, že by to tak být nemělo. A černý kouř je skutečně nejen nevhodný, ale i nebezpečný – pokud ho nebudete co nejdřív řešit, pravděpodobně se to podepíše na stavu vašich pístů nebo ventilů a obojí budete nakonec muset vyměnit. Přitom náprava kouřivosti motoru u dieselu může být i poměrně snadná.
Za černý kouř z motoru typicky mohou saze, které se uvolňují při nedostatečném spalování paliva. Neboli – směs paliva se vzduchem je moc bohatá a kvůli tomu se z vašeho auta černě kouří. Řešením může být výměna vstřiků, které pravděpodobně špatně fungují. Zaměřit byste se u svého dieselového motoru měli také na vysokotlaké čerpadlo, které také nejspíš funguje špatně.
Další kontrola
Připadá vám, že vysokotlaké čerpadlo i vstřiky jsou v pořádku? Existují i další příčiny, proč vzniká kouřivost motoru u dieselu a černý kouř. Je možné, že už jste vše vyměnili, ale kouř se objevuje, protože se saze dostaly až do oleje a z něj do pístních kroužků, které jsou zanesené. Proto je zkontrolujte, olej případně vyměňte a nezapomínejte navíc do paliva přilévat aditiva, která by měla zabraňovat těmto problémům se zvýšenou kouřivostí motoru u dieselu.
Šedý kouř
Může se stát, že kouř není vyloženě černý, ale šedý. Takovýto šedý kouř zpravidla vzniká z původně bílého kouře. Přitom bílý kouř z motoru neznačí většinou žádnou závadu, ale zejména v zimě je úplně přirozený. Při velmi nízkých venkovních teplotách se stává, že se po nastartování motor ohřívá a voda na něm kondenzuje, což se projevuje jako bílá pára. Ta by měla po chvíli, až se motor úplně ohřeje, zmizet.
Pokud ale bílý kouř nemizí a vypadá spíš šedě, už to není jen vlivem mrazu na náhle se ohřívající motor. Je možné, že se vám dostává chladící kapalina do válců motoru, což se projevuje právě hustým bílým kouřem, případně našedlým kouřem. Jediným řešením je pak oprava, respektive výměna vadného dílu. Buď doma, nebo v autoservisu.
Modrý kouř
Třetím, respektive čtvrtým typem kouře, který se může objevovat u výfuku vašeho auta, je modrý kouř nebo namodralý kouř. Ten vypadá trochu zvláštně a rozhodně by vás měl znepokojovat. Pokud se snažíte snížit kouřivost motoru u dieselu a kouř je modrý, tak byste to měli udělat rychle – modrý kouř totiž značí, že olej proniká do míst, kde rozhodně být nemá. Zpravidla se jedná o to, že se olej dostává do válců motoru.
To, že se jedná skutečně o olej, poznáte dvěma způsoby – zaprvé tak, že se zvýší spotřeba oleje vašeho auta, a to leckdy dost výrazně. Druhou možností, jak to poznat, je, že u nastartovaného auta přejdete k výfuku a jednoduše k němu přiložíte papírek nebo třeba papírový kapesníček. Objevují se na něm skvrny od oleje? Pak je to jasné.
A jak snížit kouřivost motoru u dieselu? Příčin pronikání oleje do válců může být více, takže je potřeba zkontrolovat pístní kroužky, válce, turbodmychadlo, těsnění a ložiska rotoru. Ideální je zajet si pro pomoc do autoservisu, kde zjistí příčinu a opraví ji.
Foto: Pixabay