Auto

Jak se řadí na motorce

První motorku si můžete pořídit už v 15 letech, a tak leckoho už v pubertě láká jezdit s větrem ve vlasech. Nemluvě o touhách chlapů snících o burácejícím Harleji. Ale řízení motorky je v mnoha ohledech jiné než řízení auta. Podívejme se například, jak se řadí na motorce.

Řadit na motorce není složité.

Hned na úvod si řekněme, že řadit na motorce není nijak složité. Stačí pochopit princip, párkrát si to vyzkoušet a brzy vám to půjde raz dva. Oproti tomu třeba řazení v nákladním autě je kumšt a řada zájemců o řidičský průkaz skupiny C má velký problém naučit se ho. Řidičák typu A na motorku získáte výrazně snadněji a v autoškole se řadit na motorce naučíte velmi rychle. Ostatně, naučit se to musíte, protože jinak daleko nedojedete.

Jak se řadí na motorce?

I motorka má pedály. A také různé páčky. K řazení budete potřebovat spojku a také plyn. Je to podobné jako v autě – řadit pod plynem se nemá a motorku tím jen ničíte. Takže základem je identifikovat, kde se oba nacházejí, a naučit se, že k řazení je nejprve potřeba uvolnit plyn a následně stisknout spojku. Pak na řadícím pedálu nastavíte požadovaný převodový stupeň. Což je snadné, ne?

Spojka nemusí být pedál

Ačkoliv máme v hlavě, že spojka je na podlaze a šlape se na ni, u motorky s manuálním řazením je to typicky jinak. Žádný spojkový pedál u ní totiž nenajdete. Spojka je tu ve formě páčky, kterou najdete u řidítka (obvykle u toho levého). Ovládáte ji tedy rukou, nikoliv nohou. Což je zpočátku nezvyk (hlavně pro řidiče aut), ale rychle na to přijdete.

Řadící páka se ovládá nohou

Co je to tedy za pedál v oblasti, kam pokládáte levou nohu? Ačkoliv si mnoho začátečníků myslí, že jde právě o spojku, není tomu tak – jde o řadící pedál. A to je velký rozdíl. Je nutné pracovat s ním teprve až po stisku spojky a nikoliv v obráceném pořadí. Pouhým pohybem nohy si na něm pak navolíte požadovaný rychlostní stupeň. Což už je trochu kumšt a začátečníci s tím někdy bojují, protože se jim jednotlivé pohyby pletou a dělají je špatně. Ale s trochou cviku se vše usadí a brzy už vám nebude dělat problém řadit na motorce.

Začněte od jedničky

Při zkoumání, jak se řadí na motorce, byste také měli mít na paměti pořadí jednotlivých stupňů. I to je stejné jako v autě, kde se nebudete rozjíždět na čtyřku. Jakmile nastartujete, tak necháte stroj běžet na volnoběh. Pak stisknete spojku a sešlápnete převodový pedál tak, aby naskočila jednička. Typicky se to udělá tak, že se pedál nebo páka stačí směrem dolů. Pak budete pouštět spojku a přidávat plyn – ten je u pravého řidítka. V případě přeřazení z jedničky na dvojku je zase potřeba pustit plyn, stisknout spojku a převodový pedál doslova vykopnout nahoru. Pak budete pouštět spojku a zároveň přidávat plyn.

Další převodové stupně

Když budete řešit, jak se řadí na motorce na další převodové stupně, nebude to už nic složitého. Postup s plynem a spojkou je stále totožný, jen polohy převodovky se mění. Pro zařazení trojky je nutné posunout ji ještě o kousek výš. Pokud byste naopak zpomalovali a chtěli se vrátit na jedničku, stisknete pedál dolů.

Dilema s neutrálem

Začínající motorkáři často řeší, jak je to s neutrálem. Pokud motorka stojí, zpravidla má zařazený právě neutrál. Pod ním je jednička, nad ním dvojka. Je tedy možné, že se vám při rozjíždění a snaze přeřadit z jedničky na dvojku nedopatřením stane, že se dostanete opět do polohy neutrálu – a tedy nikam nepojedete? Nikoliv. Když je nastartováno a už jedete, tak se neutrál doslova přeskakuje a nemusíte se o to nijak snažit. Neutrál se nastavuje až po zastavení – a začátečníci opět někdy bojují a laborují, jak nastavit neutrál a ne neustále jedničku nebo dvojku. Ale opět je to jen o cviku a zkušenostech a brzy vám to půjde skoro samo.
A pokud pořád nevíte, jak na to a nejde vám to? V tom případě pro vás může být jednodušším řešením motorka s automatem.


Foto: Pixabay

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přečti si také
Close
Back to top button