Jak postupovat při nedodání zboží
Všichni chybujeme, takže i když se všichni účastníci obchodu snaží naplno vyhovět druhé straně, někdy to nemusí vyjít. Nemluvě o tom, pokud se jedna ze smluvních stran rozhodne podvádět a neplní obchodní podmínky. O starosti je hned postaráno. A tak není výjimkou, že zákazníci často řeší problém nedodaného zboží, marně urgují prodejce a nikdo jim není schopen vyhovět ani pomoci. Jak postupovat při nedodání zboží?
Objednávání zboží s sebou vždy nese určitá rizika. Pokud si něco nevyberete osobně v prodejně, na místě nezaplatíte a neodnesete hned domů, tak riskujete, že se zdánlivě jasný obchod může nehezky zvrtnout. Zboží vám může přijít poškozené. Na jeho dodání můžete čekat mnohem déle než prodejce avizoval. Přijde vám něco úplně jiného. Nepřijde vám nic. A právě poslední případ je nejvíc ke zlosti – pokud máte zboží předem zaplacené a z prodejce se vyklube podvodník, jste rázem v pasti.
Zboží na dobírku
Pokud jste si něco objednali na dobírku, tedy ještě jste za zboží nezaplatili, tak vás jeho nedodání nemusí až tak trápit. Je to sice důvod k naštvání, ale o peníze jste nepřišli, takže prodejci jednoduše napište například e-mail, že svou objednávku rušíte. A pak si zboží objednejte jinde, ve spolehlivějším e-shopu.
Placení předem
Nejhorší situace nastává, když za zboží předem zaplatíte, marně čekáte na dodání a prodejce se vám neobtěžuje napsat jedinou zprávu. Snadno dojdete k přesvědčení, že jde o podvodníka. Ale někdy se dodání zdrží i ze zcela prostých, technických důvodů. Prodejce by vás měl o zdržení nebo potížích informovat (zavolat vám, napsat e-mail). Pokud vás neinformoval, ozvěte se vy.
Pokud už uplynul týden od zaplacení a zboží mělo být dopraveno ihned (tedy bylo avizováno jako „skladem“), něco se zjevně děje. Zkuste zavolat, případně napsat e-mail. Pak napište druhý e-mail. Třetí. Pokud se nedočkáte odezvy ani po několika dnech, je evidentně něco špatně. A i pokud vám prodejce odepíše a slibuje urychlenou nápravu, která ovšem nepřichází, je někde chyba.
Oslovte inspekci
Už jste nesčetněkrát marně volali a psali, ale zboží stále nemáte? Pak jsou tu dvě varianty. Zaprvé prodejci jasně napište, že odstupujete od kupní smlouvy a požadujete vrácení peněz. Zcela zřejmě byly porušeny smluvní obchodní podmínky a máte právo vyžadovat zpět své peníze. Pokud se nedočkáte reakce, jednejte jinak.
Oslovte Českou obchodní inspekci (ČOI).
Stačí přes webové stránky České obchodní inspekce zaslat podnět. Přesně v něm popište, co se stalo, jak to probíhalo a co potřebujete vyřešit. Pokud jste s prodejcem komunikovali elektronicky (ať už přes e-mail či jakoukoliv aplikaci), přiložte kopie těchto zpráv, aby vaše stížnost byla podložena fakty. Pak už jen čekejte, protože inspektoři musejí vaši stížnost začít řešit a pak vám musí sdělit, jak to celé dopadlo.
Podejte žalobu
Všechno se táhne, prodejce nereaguje, zboží neodrazilo a vaše peníze jsou stále kdesi a nikdo nemá nejmenší snahu vám je vrátit? Zaprvé prodejci můžete jasně napsat, že jste podali stížnost na Českou obchodní inspekci. Tato jasná zpráva často dobře zafunguje a najednou se začne něco dít – prodejce se totiž velmi zalekne.
Případně můžete problém začít řešit soudně – a to nezávisle na tom, jestli čekáte na vyjádření inspektorů. Toho se obchodníci bojí a spoléhají na to, že zákazníci nebudou chtít chodit po soudech, nebudou chtít platit právníky – zkrátka že z pohodlnosti žalobu nepodají a raději své peníze oželí.
Můžete zkusit přes internet zjistit, jestli v tom třeba nejste sami a můžete žalobu podat hromadně. Podvodný prodejce to už pak musí řešit a leckdy se s vámi rázem vyrovná, aby nemusel platit u soudu.
Foto: Pixabay