Auto

Jak doplnit olej do heveru

Není olej jako olej. To už jistě dávno víte. A neplatí to jen v kuchyni, ale i v případě aut. Do každého místa patří jiný typ – a do každého auta jiný typ. A co když přemýšlíte, jak doplnit olej do heveru a jaký zvolit?

Jaký olej použít do heveru?

Stejně tak platí, že není hever jako hever. Takže pokud právě zaujatě zkoumáte svůj hever, který si vozíte v autě pro případ nutnosti výměny kola, tak asi přemýšlíte, kam ten olej máte lít. A proč jste ho tam ještě nikdy nelili. Například do nůžkového malého heveru se žádný olej nelije. Ale třeba hydraulický hever se bez řádného promazávání neobejde. Takže pokud pracujete s ním, musíte mu olej průběžně dolévat. Ale kam, jak a jaký?

Hydraulický olej

Pokud zjistíte, že váš hever potřebuje olej – nebo to výrobce aspoň tvrdí v návodu, tak kupujte výhradně hydraulický olej. Jde o speciální typ oleje, který rozhodně není určen k lití do auta – ale hever s ním funguje nejlépe.
Hydraulických olejů se prodává několik typů. Který tedy vybrat? Buď se řiďte pokyny výrobce – nebo kupte jakýkoliv. Je totiž v podstatě jedno, jaký hydraulický olej do heveru nalijete. Zničit ho tím nemůžete.

Jak často doplnit olej do heveru?

Pokud hever odmítá pracovat, zasekává se a připadá vám doslova zadřený, nejspíš mu chybí právě olej. A už v něm měl dávno být. Frekvence dolévání oleje ale není nijak striktně daná. Jde spíš o to, jak často hever používáte. Pokud s ním pracujete v autoservisu, musíte olej do heveru samozřejmě dolévat častěji. Pakliže ho vytahujete jednou ročně, stačí mu dolít olej třeba jen jednou za několik let.

Jak doplnit olej do heveru?

A teď k naší hlavní otázce – jak doplnit olej do heveru? Nehledejte v tom žádné složitosti. Je to totiž velmi jednoduché. Na heveru snadno najdete nádržku na olej a na ní zátku, kterou je uzavřena. V ideálním případě byste hever měli „vypumpovat“ do maximální možné výšky a teprve poté otevřít zátku na olej. Pak hever zase složte na minimum. Proč? Protože se tím z nádržky vytlačí vzduch. Když je hever odvzdušněný, dolijte olej. Dejte si akorát pozor, ať ho nepřelijete, protože se ho do nádržky obvykle vejde málo. Poté ji zase uzavřete a máte hotovo.

Hever netěsní

Možná jste olej do heveru nedávno doplňovali, ale není tam. A samotný hever je nečekaně mastný. To je dost častý problém. Je to tím, že těsnění u nádržky s olejem na heveru přestalo dobře fungovat. A jediným řešením je výměna.
Pokud jste manuálně zruční, můžete si těsnění koupit a sami si hever přetěsnit. Pokud si na to netroufáte, svěřte ho odborníkům v servisu.
Než se do opravování heveru ale pustíte, zajímejte se o cenu takové výměny. Může vás totiž překvapit, jak bude vysoká. A nový hever možná koupíte levněji. Velmi často se proto oprava ani nevyplatí a výhodnější je koupit si nový hever.

Druhy heverů

Nebaví vás řešit olej do heveru a nebo jeho opravy? Pak by pro vás možná bylo jednodušší pořídit si jiný hever. Existuje jich několik typů a každý člověk si nakonec najde ten svůj, který mu vyhovuje nejvíc.
Hydraulický hever patří k velmi oblíbeným, ale jak už jsme popsali výše, budete s ním mít různé starosti. Mnohem jednodušší na údržbu je takzvaný nůžkový hever. Výrazně profesionálnější je pak pneumatický hever, k jehož používání ale budete potřebovat kompresor – a je také o hodně dražší. A nakonec můžete sáhnout ještě po nízkoprofilovém heveru, který se používá pro auta s nízko položeným podvozkem. V autoservisech pak samozřejmě mají ještě profesionálnější vybavení, přičemž úplně typický je sloupový zvedák, který se vyrábí jakožto jednosloupový, dvousloupový nebo dokonce čtyřsloupový.
Při koupi heveru myslete také na podpěry. Pokud se je k němu přikoupíte, mohou vám zachránit auto – nebo i život.


Foto: Pixabay

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button