Auto

Cukání motoru při přidání plynu

Motor je velmi složitý stroj a je to skutečné srdce každého automobilu. Jakmile dojde k jeho poruše, auto nejede. Ale nemusí se hned rozbít, řidiče dokáže potrápit i jinak. Mnozí motoristé se tak již setkali (nebo se právě potýkají) se škubáním motoru. Někdo má pocit, že mu auto cuká při rozjíždění, jiný zase až při vyšších otáčkách, když přidává plyn. Čím to může být a jak se to dá vyřešit?

Šlápnete na plyn a auto sebou začne zběsile cukat. Co s tím?

Nejprve si upřesněme, o jakém cukání se zde chceme bavit. Nejde o to, že nastartujete a auto sebou hned začne škubat jako bláznivé, ani že se neumíte rozjet a správně pouštět spojku. Nejde zde o chybu začátečníka. Řidiči se nejčastěji s takovým cukáním setkají, když už jedou, otáčky automobilu se dostanou někam mezi 2 000 a 3 000 a oni v tu chvíli razantněji přidají plyn. Auto sebou začne škubat tak, že to pocítí i ostatní spolujezdci a není to zrovna příjemné. Proto většina řidičů automaticky popustí plynový pedál a cukání rázem ustane. Přitom leckomu se stává, že pokud při těchto otáčkách přidává plyn pozvolna, žádné cukání se neobjevuje. A nezáleží zde ani na převodovém stupni, který máte zařazený. Tak čím to je? Na to je velmi složitá odpověď.

Odpoví diagnostika

Důvodů, proč se váš vůz nečekaně začne chovat zrovna takhle, je nespočet. Bohužel, v jednom článku se nedá nalézt řešení vašich obtíží – to je totiž úkol pro zkušeného automechanika. Může to být znečištěným EGR ventilem či palivovým filtrem, vadnými či znečištěnými vstřiky, lambdou, naftovým čerpadlem či vadnou výfukovou soustavou. Pokud se vy sami pod kapotou svého vozu ztrácíte, je nejjednodušší objednat se do autoservisu, kde váš vůz napojí na diagnostiku a hravě zjistí, co se s ním děje. V závislosti na tom poruchu odstraní, aby k cukání už nedocházelo. A nebo se o opravu neznámé závady můžete nejprve pokusit sami.

Pročištění motoru

Z velké části není cukání motoru po přidání plynu způsobeno žádnou obrovskou závadou některé ze součástek motoru, ale jde o prostý následek znečištění. K tomu dochází neustále, zvlášť když auto často používáte a vhodně se o něj nestaráte. Takže jak na to?
V první řadě zkontrolujte filtry, zejména ten palivový, ale omrknout můžete například i olejový. Pokud se vám nezdají v dobré kondici, vyměňte je za nové. Nepomůže-li to, zaměřte se na EGR ventil. Ten zajišťuje vnější recirkulaci spalin, a tak vrací plyny z výfuku zpět do sání. Je tedy jasné, že dochází k jeho značnému znečištění a jednou za čas je vždy dobré ho překontrolovat a vyčistit. Nejde o nic složitého, stačí ho vymontovat a vyčistit – existují na to speciální přípravky nebo si čistidlo vyrobíte i sami doma z běžných čisticích přípravků. A nebo ho svěřte autoservisu, který ho vyčistí například i pomocí ultrazvuku.
Pakliže nic z tohoto nepomohlo a auto při přidání plynu cuká dál, bude problém někde „hlouběji“. A nejspíš už si s ním sami doma neporadíte. Noční můrou motoristů jsou palivové vstřiky, které mohou být buď zanešené nebo už opotřebované, takže špatně posílají palivo, je ho v soustavě nedostatek a při přidání plynu to autu zkrátka nestačí, tak začne cukat a jakoby se dusit. Majitelům dieselových aut zase leží v hlavě čerpadlo, které také nemusí stačit jen vyčistit, ale může být nutná i jeho kompletní výměna, což není zrovna levná záležitost. Ale může to být ještě řadou dalších jiných příčin, které, jak už jsme uvedli, odhalí jen v servisu.

Štítky

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Přečti si také

Close
Close