Backlog
Pokud se pohybujete v prostředí IT, máte za úkol vytvářet různé softwary a systémy a nepracujete úplně sami, ale spíše v týmu, navíc neustále musíte komunikovat se svými zákazníky, tak dost pravděpodobně pojem backlog (či product backlog) znáte. Pakliže jste v této oblasti nováčkem, možná pro vás je tento pojem stále zahalený tajemstvím. A nebo s ním už úspěšně pracujete, jen netušíte, že se tomuto nástroji říká právě takhle.
Podíváme-li se do některého slovníku (ne přímo cizojazyčného anglického, i když tento pojem samozřejmě z angličtiny pochází), tak se můžeme dočíst, že product backlog je seznam úkolů pro vývojáře, kde mají zaznamenaný přesný seznam své práce. Tento seznam se ovšem v čase může různě proměňovat a doplňuje se o další a další úkoly i o jejich potřebné množství. Tyto proměny závisí nejen na postupu práce vývojářů, ale i na požadavcích zákazníka, který může chtít projekt v průběhu tvorby upravovat a přizpůsobovat svým požadavkům – takže product backlog je neustále měněn.
Stačí Excel
Pokud vám to pořád není tak úplně jasné, můžete si jednoduše otevřít program Excel, kde před sebou uvidíte nespočet volných políček. Všichni jistě tušíme, k čemu Excel slouží – k tvorbě tabulek. A product backlog není v podstatě ničím jiným než tabulkou. Hezky přehledně v ní vidíte, co je třeba udělat, v jakém množství či kdy. Takový backlog si může vytvořit teoreticky kdokoliv a na cokoliv (nemusí se tedy jednat jen o tvorbu software, i když v oboru IT se používá právě tento pojem). A jak postupujete se svou prací, tak tabulku promazáváte, doplňujete, zvětšujete, upravujete.
Agilní projektové řízení
Product backlog se používá ve formě managementu, které se říká agilní projektové řízení. Většina projektů je dělána takzvaným vodopádovým řízením, kdy na začátku dostanete zadání, víte, jak skončí i jak v jeho tvorbě postupovat – a nic se v průběhu tvorby projektu nemění. Ale v dnešní době je spousta programů „šitých na míru“ zákazníkovi. A zákazník možná na začátku úplně přesně neví, co všechno chce, má jen nějakou představu o finálovém projektu.
Tvůrce projektu si tedy na začátku vytvoří pro lepší přehlednost product backlog a začne pracovat. Jak se zákazníkem komunikuje, ukazuje mu jednotlivé fáze projektu a na jeho přání ho doplňuje a upravuje, tak si také upravuje svůj product backlog. Což je velkým pomocníkem, protože agilní projektové řízení je interaktivní a velmi pružné, dá se kdykoliv měnit – ale proměňují se detaily, které je dobré mít stále na očích, aby nebylo něco opomenuto.
Product Goal
Když už jsme u těchto cizích pojmů, které se v určité oblasti běžně používají (jejich počeštělé varianty totiž nemáme), tak si můžeme představit i pojem product goal, který s naším tématem velmi úzce souvisí. Jak si možná sami přeložíte, tak product goal znamená totéž jako cíl produktu. Když se pustíme do nějakého projektu, nejspíš dobře víme, co z naší práce má vzejít – možná ještě přesně neznáme svou cestu a jednotlivé součásti, ale známe finální produkt. A tento product goal je zastřešením právě product backlogu – všechny detaily, které nám ukazují, co ještě musíme udělat, jsou završeny právě finálem produktu.
Scrum team
Pokud se vás tato tematika týká, možná jste se setkali i s dalším anglickým názvem, což je takzvaný scrum team. Nejedná se o nic jiného než o skupinu (tým) lidí, kteří mají za úkol pracovat na daném projektu. Aby věděli, co právě dělat a na co zaměřovat, mají k tomu svůj product backlog, znají svůj product goal a vědí, jaká jsou specifika jejich způsobu práce, která zahrnuje především neustálou komunikaci se zákazníkem a tvorbu jednotlivých prototypů, které mu předkládají ke schvalování, a řeší s ním další postupy.
Foto: Pixabay