Auto táhne do strany
S auty to není vždy snadné. Dokud nám slouží, jsme spokojeni. Ale protože jde jen o stroje, čas od času se u nich objeví porucha. A čím jsou starší, tím těch poruch přibývá. Co například dělat, pokud zjistíte, že auto táhne do strany?

Je to spíš takový váš pocit. Aspoň zpočátku. Řídíte a najednou cítíte, jako by auto nedrželo přímý směr, nýbrž se pořád snažilo jet do strany. Ať už do pravé nebo do levé. Přitom předtím jezdilo normálně. Kde je chyba? A jak je to závažně?
Banální chybka
Může se stát, že je to jen drobnost. A náprava bude poměrně levná a jednoduchá. Typickou příčinou, proč auto táhne do strany, je totiž špatná geometrie kol. Pokud jste tedy předtím měnili kola (například přezouvali ze zimních na letní nebo opačně), dávali namísto kola rezervu a tak dále, tak je pravděpodobné, že máte špatnou geometrii a je potřeba srovnat kola. Sami doma to nezvládnete, proto se objednejte na geometrii, kde profesionál vše napraví. V ideálním případě autem do té doby nejezděte, protože by se vám jen zbytečně sjížděly pneumatiky.
Nerovnoměrně sjeté pneumatiky
Další příčinou, proč auto táhne do strany, jsou nerovnoměrně sjeté pneumatiky. A velmi úzce to souvisí se špatnou geometrií. Může se totiž stát, že ani nepoznáte, že geometrie je špatná, a tak vesele jezdíte a jezdíte, čímž si nerovnoměrně sjíždíte pneumatiky. Po čase se dostanete do takového stavu, kdy už je sjetí neúnosné a auto táhne do strany. Fakt, že je to způsobeno nerovnoměrným sjetím pneumatik, poznáte pouhým pohledem. A náprava je stejná jako výše – zajet si na geometrii a pravděpodobně i vyměnit pneumatiky.
Špatný tlak v pneumatikách
Důvodem, proč auto táhne do strany, může být i špatný tlak v pneumatice. Nebo v pneumatikách. A nejde jen o to, že máte všechny pneumatiky nedofouknuté. Nebo že máte ve všech příliš vysoký tlak. Aby auto jelo dobře a nepociťovali jste při jízdě žádný diskomfort, musejí být všechny pneumatiky nafouknuté na stejný tlak. Pokud ale pneumatiky na jedné ose mají rozdílný tlak, tak se to může projevit právě tak, že auto táhne do strany. A je jedno, jestli jsou to pneumatiky vpředu nebo vzadu. Navíc je to nebezpečné – při nejbližší příležitosti je nutné zkontrolovat tlak v pneumatikách a upustit ho, případně je dohustit. A to přesně podle toho, jak mají vaše konkrétní kola být nahuštěná!
Poškozená pružina
České silnice nejsou v nejlepší stavu. Zvlášť na konci zimy bývají samý výmol. I pro zkušené řidiče je tak velmi těžké vyhýbat se všem dírám, aby v některých nepřišli o kolo. Ale ne vždy to jde. Stačí projet takovým velkým výmolem a už to na vašem autě může zanechat následky – nejen, že může dojít k narušení geometrie kol, ale může dojít i k poškození pružiny nebo zavěšení kol. Pokud jste tedy projeli podobným výmolem a od té doby pozorujete, že auto táhne do strany, zaměřte se právě na oblast kolem kol. A pokud najdete chybu – například poškozenou pružinu, bude potřeba co nejdříve ji odstranit a opravit.
Uzamčená brzda
Až tak často se to naštěstí nestává, ale někdy přece jen ano. Dojde k nečekanému uzamčení brzdy na jednom kole. Zcela nečekaně, bez vašeho přičinění. A pokud se to stane při jízdě, rázem se dostáváte do životu nebezpečné situace. A to, že k něčemu podobnému došlo, poznáte právě tak, že auto táhne do strany, a to velmi silně – jedno kolo zkrátka stávkuje a druhé jde do svého směru.
Zastavte a zkontrolujte kolo. Možná na první pohled nic neuvidíte, ale zkuste si sáhnout na disk kola – pokud je kolo uzamčené, disk se nadměrně zahřívá. První pomocí je výměna prstence a řádné promazání. Zkontrolujte také těsnící kroužek pístu a vodící svorky. I v těch může být problém.
Foto: Pixabay