Platební karty se staly neodmyslitelnou součástí našeho života. Jen málokdo by si dovedl představit, že by nebyl jejím držitelem. Jelikož je platební karta vstupní branou k našim penězům, je potřeba, aby byla chráněna. Takovým ochranným prvkem je PIN, neboli osobní identifikační číslo. Co ale dělat, když PIN zapomeneme?

Co je to PIN?

PIN je zkratkou anglického výrazu Personal Identification Number, tedy osobní identifikační číslo. Jedná se o ochranný prvek, jež představuje zpravidla čtyřmístné číslo. Zadání PINu je vyžadováno vždy při použití platební karty. Výjimkou jsou bezkontaktní platby v hodnotě do výše 500 Kč.

Co dělat, když zapomenete PIN?

Klient PIN obdrží od své banky. Pokud je vybraná kombinace pro klienta hůře zapamatovatelná, může požádat o změnu, či si dokonce PIN změnit sám, např. prostřednictvím bankomatu.

Pokud už ale dojde k situaci, kdy si klient PIN nevybaví a nedaří se mu dohledat příslušný dokument z banky, jako první by se měl zkusit přihlásit do svého internetového bankovnictví. Když se ani zde nepodaří PIN dohledat, druhou možností je kontakt s bankou. Klient může buď prostřednictvím internetového bankovnictví, nebo přes klientskou linku požádat o zaslání PINu. Případně může navštívit svou pobočku a žádost zadat zde. Je ale nutné počítat s tím, že toto je již zpoplatněná služba a řídí se platným sazebníkem banky.

Níže přinášíme přehled poplatků za znovu zaslání / vygenerování PINu u vybraných bank k 1.6.2017

Banka Poplatek za opětovné zaslání PINu
Air Bank – Velký tarif zdarma poštou
Air Bank – Malý tarif 25 Kč poštou
Česká spořitelna – Základní účet zdarma prostřednictvím Servis 24 / SMS na mobil; 30 Kč poštou; 100 Kč při opětovném zaslání doporučeně
ČSOB zdarma prostřednictvím internetového nebo mobilního bankovnictví; 100 Kč za opětovné poskytnutí PIN prostřednictvím internetového nebo mobilního bankovnictví; 200 Kč za vydání PIN v tištěné podobě vyjma ČSOB Premium Konto a Premium Kartu
EQUA zdarma
FIO 200 Kč poštou
Moneta Money Bank 100 Kč za vygenerování stávající PINu + 35 Kč za zaslání poštou
Komerční banka 50 Kč poštou (v případě sjednání pojištění Merlin je poplatek vrácen);
Raiffeisenbank 100 Kč za opětovné vygenerování
Sberbank 160 Kč za nové vydání
UniCredit Bank 100 Kč poštou (neplatí pro U konto Premium)

 

Kolikrát se můžete pokusit zadat PIN?

Vzhledem k tomu, že si musíte pamatovat mnoho číselných kombinací jako je PIN na mobilu, PIN k platební kartě, přihlašovací údaje do internetového bankovnictví aj., může nastat situace, kdy budete stát u platebního terminálu nebo bankomatu a za nic na světě si nebudete moci vzpomenout na PIN.

U platebních karet máte možnost zadat PIN třikrát. Pokud ani na potřetí nezadáte správnou číselnou kombinaci, dojde k zablokování platební karty. U bankomatu Vám nebude karta ani zpět vydána.

Toto pravidlo uplatňuje drtivá většina bank. V klidu mohou být klienti České spořitelny. Také mají také tři pokusy pro zadání správného PINu. Nicméně, když se jim ani na potřetí nepodaří zadat správný PIN, transakce se sice přeruší, ale karta se nezablokuje. Je možné ji opětovně použít při zadání správného PINu.