Auto

Kolísání otáček motoru

Nezáleží na tom, jestli máte novější automobil nebo dvacet let starý. U každého auta se může objevit větši či menší závada, která nemusí ohrožovat posádku ani průběh jízdy, ale činí jízdu nepohodlnou. Takovou závadou může být i kolísání otáček motoru.

I zručnému mechanikovi dá někdy práci odhalit, co za potížemi stojí.

Když v autě začne něco klapat, zkušenější automechanik snadno zjistí, kde to je, co to je a díl vymění či opraví. Co se týká problémových otáček motoru, není to tak jednoduché, protože důvodů může být celá řada. A při první návštěvě servisu na to mechanici zkrátka ani nemusejí přijít. Podívejme se proto na možné příčiny kolísání otáček motoru a jak je řešit.

Vadná lambda sonda

Pokud auto stojí, motor je zapnutý a máte zařazený neutrál, měl by vůz být v klidu. Někomu se ale stává, že se samovolně zvyšují nebo snižují otáčky, někdy kolísají. A to aniž byste se dotkli pedálů. Důvodem může být například špatná lambda sonda. Tu najdeme ve výfukovém potrubí poblíž katalyzátoru, kde má za úkol měřit objem kyslíku ve výfukových plynech a dává tak najevo řídící jednotce, jak upravovat palivovou směs. V běžném případě o lambdě ani nevíme – pokud její čidlo začne zlobit, může se to projevit například právě kolísáním otáček, protože vysílá špatné signály. Nejednodušším řešením je v tomto případě výměna sondy za jinou, případně ji předtím můžete zkusit vyčistit, jestli to náhodou nepomůže.

Špatné palivo

Velmi prozaickým důvodem, proč najednou začnou kolísat otáčky, je nekvalitní palivo. Ne, že byste chtěli cíleně ušetřit a ředili si benzin, ale občas se stane, že některé čerpací stanice prodávají nekvalitní palivo. Jak zjistíte, jestli to je váš případ? Buď palivo můžete zkusit z nádrže vyčerpat, což je docela náročné, nebo ho prostě na svých cestách vyjezděte, nechte si v nádrži co nejméně to půjde a pak natankujte na nějaké ověřené čerpací stanici. Vzápětí poznáte, jestli palivo bylo důvodem kolísání otáček.

Regulátor tlaku paliva

Závada se občas může objevit i na regulátoru tlaku paliva, který má za úkol (jak plyne již z názvu), upravovat tlak paliva do optimálních hladin, respektive vhodně kombinuje či pozměňuje obsah vzduchu a benzinu. Pokud funguje, jak má, je jízda autem pohodlná, bez záškubů, bez kolísání otáček. V případě závady, kdy se v palivu objevuje více či méně vzduchu, než kolik správně má, se to projeví na komfortu jízdy. Poznat to můžete například právě díky kolísání otáček a řešením je opět v ideálním případě výměna tohoto dílu.

Špatná váha vzduchu

Další příčinou (i když rozhodně ne poslední možnou) může být závada na váze vzduchu. To je specifický díl, nacházející se většinou v sacím potrubí, který rozhodně neváží vzduch, ale je to snímač, který zjišťuje, kolik vzduchu jde do motoru spolu se vstřikovaným palivem. Jakmile má vstřikovaná směs špatné složení, odrazí se to opět nejen na kvalitě jízdy, ale může dojít i k poškození dalších částí motoru. Jedním z projevů zde může být kolísání otáček motoru.

Štítky

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Close