Propagační leták je jednou z forem tištěné reklamy a cílem reklamy je oslovit zákazníka. Z toho důvodu musí být leták přehledný a pro zákazníka srozumitelný. To podpoří také dobře navržená grafika.

Co by měl leták obsahovat?

V úvodu letáku by měl být umístěn vhodně zvolený titulek, který zákazníkům napoví, čeho se Vaše nabídka týká. Úkolem titulku je zaujmout a podpořit zákazníky v jejich zvědavosti, aby ve čtení letáku pokračovali.

Zákazník by se z letáku měl dozvědět odpovědi na otázky, co je nabízeno, pro koho je to určeno, proč by si měl zákazník daný produkt či službu objednat a kolik ho to bude stát. Při tvorbě textů na leták myslete na to, že byste měli být struční a poskytnou ty nejzásadnější informace. Způsob, jakým bude text psát, by měl uzpůsoben skupině zákazníků, na které cílíte. Jiný tón a slova zvolíte v případě, kdy se zaměřujete na seniory a kdy na teenageři.

Vyvarujte se toho, že byste prostřednictvím jednoho letáku komunikovali více nabídek. Zákazníka by to mohlo mást.

Jestliže prostřednictvím letáku komunikujete akci či zvýhodněnou nabídku, nezapomeňte do letáku uvést také časové omezení v podobě datumů. Jednak zákazníkovi předáte informaci o tom, že nabídku může využít pouze v omezeném časovém úseku a jednak můžete navázat dalším bodem, který by v letáku neměl chybět, a to výzvou k akci. Zákazník by měl přesně vědět, co má po přečtení udělat a jaký je další krok např. zajít na Vaši prodejnu.

Co by v letáku určitě nemělo chybět jsou kontaktní údaje.

Grafika je také důležitá

Pro úspěšnost letáku je rozhodující také jeho grafické zpracování. Zákazníky můžete na první pohled zaujmout obrázkem, který bude vystihovat to, co zákazníkovi nabízíte.

S grafikou souvisí také formát písma a naformátování samotného textu včetně jeho rozložení na letáku. Využijte zvýraznění částí textu, slov, která jsou klíčová, ať už formou vyboldování, zvětšení nebo barevného odlišení. Pro přehlednost mohou pomoci také nadpisy. Grafiku můžete podpořit také zarovnáním textu. Zarovnání na střed ale příliš nevyužívejte, text je pak hůře čitelný.

Pokud se sami grafikou nezabýváte, zkuste oslovit grafika. Náklad na vytvoření návrhu není příliš vysoký a bude-li leták dobře zpracovaný, pak se Vám tato investice jistě vrátí.

Posledním krokem je tisk

Pokud si už dáte tu práci s vytvořením letáku, neměli byste leták tisknout na obyčejný papír na domácí tiskárně. Hned na první pohled nebude leták působit dobře a zákazník mu už nebude věnovat pozornost.

Budete-li spolupracovat na tvorbě letáku s grafikem, pak by Vám měl doporučit tiskárnu, kam dát letáky do tisku, jakou formu tisku zvolit a také typ papíru, na který leták vytisknout. V případě, že hledáte tiskárnu sami, pak obecně při tisku letáku volte spíše tvrdší papír, tedy vyšší gramáž, a digitální tisk. Tím se vyhnete tomu, že by se písmo na letáku rozpilo a papír hned „rozpadl“, pokud leták navlhne.