Auto

Jak vyčistit karburátor

Každý motorista má jeden (často nepříjemný) úkol – musí se o své vozidlo starat a udržovat ho nejen funkční, ale i bezpečné. A nezáleží na tom, jestli jezdí autem či na motorce. A tak by také měl vědět, které zásadní součásti se ukrývají v útrobách vozidla a jak o ně pečovat – například jak vyčistit karburátor.

Vyčištění karburátoru je snadné, zvládneho i lajk.

Nedávno jsme vám radili, jak vyčistit EGR ventil. Nyní se podíváme pro změnu na karburátor, který naši péči také čas od času potřebuje. Pokud mu ji nedopřejeme, nejspíš s autem brzy skončíme v servisu, protože nás přestane poslouchat. Což platí ovšem jen pro starší typy vozů, protože v těch modernějších už klasické karburátory nenajdeme, jsou tam místo nich trysky na vstřikování paliva. Nejprve si tedy pro ty neznalé či nejisté shrňme, co to ten karburátor je.

Příprava zápalné směsi

Karburátor je v každém spalovacím motoru, který funguje na principu zážehu, tedy kde se mísí palivo se vzduchem – konkrétně je díky karburátoru určité množství benzinu rozprašováno do proudu vzduchu, který se žene do motoru (množství benzinu pak záleží na mnoha okolnostech, například na otáčkách motoru). Není to žádná novinka, karburátor byl vynalezen již na konci 19. století a o té doby prodělal řadu změn. A také ho existuje několik typů:

  • spádové, horizontální a šikmé karburátory (podle toho, v jaké poloze se nachází směšovací komora)
  • karburátory se šoupátkem či se škrtící klapkou (podle toho, jakým způsobem se reguluje objem směsi)
  • jednoduché, rovnotlaké, dvoustupňové či dvojité karburátory (záleží na počtu směšovacích komor)

Jak čistit

Jelikož je karburátor neopominutelnou součástí motoru, je jasné, že se časem opotřebovává a také zanáší. Pokud začne špatně fungovat, máme dvě možnosti – pokusit se ho vyčistit a seřídit, a když to nepomůže, tak ho vyměnit nebo alespoň vyměnit jeho poškozené součásti.
Vyčištění karburátoru je poměrně snadné. V první řadě je třeba očistit ho zvenčí. Takže ho vyndáte z vozu (není to nijak složité, zkrátka jen odpojíte palivovou hadičku a vyšroubujete ho), rozmontujete na jednotlivé součásti a všechny očistíte. Ideální je použít k tomu denaturovaný líh či technický benzin. Kromě vnějšku je pak třeba pročistit i vnitřek, a to také lihem nebo benzinem. Doporučuje se profouknout ho posléze kompresorem, aby došlo k odstranění usazenin, které mohly způsobovat špatné fungování. Pokud to nepomůže a usazeniny tam stále jsou, můžete si vypomoct štětečkem, který namočíte do lihu či benzinu a vyčistíte problematická místa. Pokud nepomůže ani to, prostě ten díl vezměte a do lihu ho na nějaký čas namočte celý, aby se nečistoty uvolnily.
Když je to hotovo a vše se zdá vyčištěné, zase karburátor složte a namontujte zpět do původní pozice. Postup je stejný, jen je třeba na závěr zkontrolovat, jestli je vše na svém místě, aby špatným uložením nedošlo k následnému poškození vozidla či nevratnému zničení karburátoru. Zvlášť je třeba zkontrolovat, aby těsnil plovák a aby dostatečně těsnilo i uložení hřídele škrtící klapky.

Štítky

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Close