Naučit se správně rozjet s autem je nezbytnou podmínkou pro fungování v běžném provozu. Pokud stojíte v koloně a auto Vám takříkajíc „cukne“ dozadu, nebo „poskočí“ dopředu, a někoho tak nabouráte, pak to není příjemná situace ani pro Vás, ani pro případného poškozeného.

Při rozjezdu mohou nastat tři situace. Snad nejjednodušší je ta, kdy stojíte z kopce dolů. Auto Vám v rozjezdu pomůže, protože působí svou vlastní vahou. Druhá situace je ta, kdy stojíte na rovině. Zde by, pokud dodržíte správný postup, neměl nastat žádný problém. Z pohledu řidičů, obzvláště těch začínajících, je nejnáročnější rozjezd do kopce. Zde musíte myslet na to, že sílou motoru jdete pro gravitační síle samotného aut.

Rozjezd na rovině

V případě, že je auto již nastartované a je vyřazeno, máme sešlápnutý pedál brzdy. Pro rozjezd je potřeba sešlápnout také pedál spojky a zařadit první převodový stupeň. Nezapomeňme zkontrolovat ruční brzdu. Je-li odbrzděna, přesuňme nohu z brzdového pedálu na pedál plynu a začněme jej mírně sešlapovat. Současně s tím uvolňujme pedál spojky, a to pomalu a plynule až do okamžiku, kdy ucítíme záběr. V tuto chvíli se začíná auto dávat do pohybu, otáčky motoru mírně poklesnou. Pokračujeme v uvolňování pedálu spojky a případně přidáváme plyn. V okamžiku, kdy se již auto pohybuje plynule (cca po 3 – 4 metrech), přeřadíme na druhý rychlostní stupeň.

Rozjezd do svahu

Stojíme-li v kopci, pak se budeme rozjíždět za použití ruční brzdy.

Opět předpokládejme, že motor je již nastartovaný a zařadili jsme první převodový stupeň. Sešlápnuty jsou pedály brzdy a spojky a ruční brzda je zabrzděna. V případě, že je auto vybaveno standardní pákovou ruční brzdou, odjistíme ji a přidržujeme ji v horní poloze.

Nohu z brzdového pedálu přesouváme na pedál plynu. Oproti rozjezdu na rovině je potřeba jej sešlápnout více, tedy otáčky by měly být vyšší. Pedál spojky plynule uvolňujeme až do bodu záběru. Zadní část auta mírně klesne. V tu chvíli přestaneme spojku uvolňovat a parkovací brzdu odbrzdíme. Pokračujeme v uvolňování spojky a zároveň přidáváme plyn.

V okamžiku, kdy se auto rozjede a získá základní rychlost, přeřazujeme na druhý rychlostní stupeň.

Pokud je Vaše auto vybaveno elektronickou parkovací brzdou, pak se postup mírně liší.

Rozjezd ze svahu

Pokud stojí naše auto ze svahu, pak by rozjezd jako takový neměl být nic náročného.

Auto je nastartované, pedály brzdy a spojky jsou sešlápnuté a ruční brzda je zabrzděna. Zařadíme první převodový stupeň. V této situaci lze případně zařadit hned druhý převodový stupeň. Ruční brzdu odbrzdíme a stejně tak uvolníme brzdový pedál. Auto se samo začne pohybovat. Plynule uvolňujeme pedál spojky. Pedál plynu nebude nutné pro samotný rozjezd sešlapovat.