Auto

Co se kontroluje na STK

Jste-li vlastníkem automobilu, motorky či přívěsného vozíku, pak musíte počítat s tím, že návštěvě STK se nevyhnete. V případě nového vozu vás tato návštěva čeká po čtyřech letech od data uvedení auta do provozu a následně vždy po dvou letech.

STK, neboli stanice technické kontroly, je určena k ověření technického stavu vozu. Jejím hlavním smyslem je to, aby na silnicích nejezdily automobily, které by právě kvůli svému špatnému technickému stavu mohly být pro ostatní nebezpečné. V souvislosti s STK je důležité zmínit také SME, neboli stanice měření emisí. Stejně jako v případě technické kontroly, je i zde platnost dva roky. Jak z pohledu času, tak z pohledu financí je výhodné obě kontroly absolvovat společně.

Jedete-li na „technickou“, pak nezapomeňte sebou velký technický průkaz, osvědčení o registraci vozu (malý techničák), protokol o měření emisí, doklady o homologaci doplňků.

Jak probíhá kontrola na STK?

Při samotné technické kontrole je v první řadě provedena identifikace vozidla. S tím je spojena kontrola registrační značky a výrobního čísla VIN. Samozřejmostí je také kontrola stavu tachometru.

Druhým krokem je kontrola brzd. Pozornost je věnována jejich technickému stavu, stejnoměrnosti, účinnosti a vedení. Dále pracovník STK provede kontrolu řízení, což představuje kontrolu technického stavu, geometrie a vůle. S řízením úzce souvisí kontrola výhledu řidiče, což znamená kontrolu stavu a homologace skel a zrcátek, zatmavení a překrytí.

Kontrola pokračuje ověřením stavu osvětlení vozidla (světlomety, osvětlení, odrazky a elektrická zařízení). Kontroluje se jak stav, tak homologace. Pozornost je dále věnována kolům, pneumatikám a nápravě. Obsahem kontroly je zhodnocení technického stavu, vůle, koroze, homologace a schválení, ověření funkce tlumičů a úniku kapalin. Spolu s tímto podléhá kontrole také podvozek a karoserie, kde se prověřuje stav a koroze nosných částí, úpravy a doplňky, vůle uchycení, ostré a nebezpečné hrany, sedadla, kryty a zástěrky. Při kontrole není opomíjen ani samotný motor. Kontrolují se možné úniky kapalin, homologace, hlučnost a účinnost výfuku, emise a elektromagnetické odrušení.

Vyrazíte-li na technickou kontrolu, pak nezapomeňte ověřit, že máte v pořádku povinnou výbavu. Pracovník STK se bude zabývat přítomností a funkcí bezpečnostních pásů, airbagů, zámků, rychloměru a ovladačů. U těchto prvků se jejich přítomnost automaticky předpokládá a jde tedy jen o kontrolu toho, zda fungují správně. Do povinné výbavy ovšem patří také autolékárnička a výstražný trojúhelník.

Štítky

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Přečti si také

Close
Close