Auto

Auto netáhne

Motoristi mají se svými plechovými miláčky kažkou chvíli nějakou starost. Někdy jde o banalitu, jindy o závažnou poruchu, kterou dokážou vyřešit jen v autoservisu a za dost vysoké částky. Může se vám například přihodit, že auto takzvaně netáhne. Co s tím a proč se to děje?

Když auto netáhne, může to mít spoustu různých příčin.

To, že auto takzvaně netáhne, může být zavádějícím pojmem. Může to znamenat například subjektivní řidičův pocit, že jeho vůz už nejede tak, jak jezdíval před patnácti lety, kdy si ho s velkou slávou zakoupil. Což je naprosto logické, protože auto je přece jen stroj, který se časem a hlavně jízdou opotřebovává, jeho součástky zastarávají, a i když mu poskytujete tu nejlepší péči, jeho jízdní vlastnosti nejsou po letech takové, jako bývaly zamlada (ono je to vlastně podobné jako s námi lidmi, taky v padesáti nezvládneme tolik a totéž, co ve dvaceti). Jenže většinou si stěžujeme, že naše auto netáhne, pokud má i nějaké závažnější potíže. A těch se může vyskytovat celá řada.

Spotřeba, divný zvuk i klepání

Většina z nás by se s tím, že naše auto netáhne tolik jako dříve, nějak smířila. Samo o sobě to není zase tak velkou závadou, vůz vás kvůli tomu v půlce cesty nenechá a neupadnou mu kola ani kus motoru. Jenže spolu s horším výkonem se často objevují další neduhy – někteří motoristé si stěžují, že vůz má najednou mnohem větší spotřebu, a to aniž by k tomu byl logický důvod. Někdo si stěžuje zase na podivné zvuky v motoru. Jiný zase hlásí nezvyklé klepání vozu. Někomu nečekaně rychle stoupají otáčky motoru. Někomu se zároveň rozsvítí kontrolka na palubní desce. A to už je třeba řešit. Souvisí spolu tyto problémy? A jak nejlépe na ně? Tedy kromě toho, že vůz zavezete do servisu a budete požadovat jejich opravu.

Málo vzduchu

Pokles výkonu auta může souviset s tím, že motor má málo vzduchu. Může jít o problém se sáním nebo špatně funguje některé z čidel, která právě tyto závady mají hlídat. Na vině je často váha vzduchu. Stejně tak na vině může být řidič, který se o svůj vůz špatně stará a nečistí ho a neudržuje, takže přívody vzduchu i různé součástky mohou být jednoduše zanešené.
Takže řešením je v první řadě prozkoumání součástek vozidla zajišťujících správný přísun vzduchu, jejich pečlivé vyčištění a vyzkoušení. Pokud najdete závadu, je třeba součástku vyměnit. Se správnou funkcí čidel může pomoci diagnostika v servisu.

Špatné turbo

Snížený tah auta může způsobovat i závada na turbodmychadle. Neplechu mohou dělat i ohnuté lopatky turbíny.
Snížení výkonu leckdy způsobuje také nefunkční EGR, který zajišťuje recirkulaci spalin. Řešením je opět v první řadě důkladné vyčištění, a když to nepomůže, výměna.

Nedostatek paliva

Nejde o to, že byste projeli veškeré palivo a auto nemělo jednoduše na co jet. Špatný tah auta můžete registrovat i ve chvíli, kdy máte plnou nádrž paliva. Jenže do systému se ho i tak může dostávat mnohem méně, než je třeba. Proč? Většinou je to opět kvůli špatné údržbě, tedy že je někde už tolik nečistot, že palivo špatně prochází celou soustavou.
V první řadě je tedy opět potřeba vše řádně pročistit, a pokud to nepomůže, důkladně se podívejte, jestli není někde něco viditelně poškozené. Důležitá jsou zejména těsnění a všechny hadičky, stejně jako sací koš. Pokud neuspějete, zaměřte se opět na čidla, protože pokud některé z nich špatně funguje a hlásí chybné údaje, motor si bere jiné množství paliva, než ve skutečnosti potřebuje. Ale to už je většinou opět úkol spíš pro odbornou diagnostiku.

Štítky

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Přečti si také

Close
Close